إرسال موضوع جديد الرد على الموضوع  [ 35 مشاركة ]  الانتقال إلى صفحة السابق  1, 2, 3, 4  التالي
الكاتب رسالة
 عنوان المشاركة: Re: الدرس الخامس:التزويد فى التريكو وطرقه المختلفه increasin
مرسل: الثلاثاء أكتوبر 09, 2012 8:14 pm 
غير متصل
عضو جديد
عضو جديد

الدرس الخامس:التزويد فى التريكو وطرقه المختلفه increasing

صورة

أعلى

مرسل: الثلاثاء أكتوبر 09, 2012 10:23 pm 
غير متصل
مراقب عام
مراقب عام
مكان: المنصورة
ام فاطمه كتب:
صورة

شكرا لتواجدك وتفاعلك

دورة تعلم الكروشيه من البداية وحتى الإحتراف

صورة

أعلى

مرسل: الأربعاء أكتوبر 31, 2012 7:09 pm 
غير متصل
عضو جديد
عضو جديد
جزاكى الله خير شرحك جميل وواضح بس كنت عايزة اسالك هى كل الطرق فى التزويد بنشتغلها ولانختار طريقة على حسب ارتياحنا

أعلى

مرسل: الأربعاء أكتوبر 31, 2012 9:02 pm 
غير متصل
مراقب عام
مراقب عام
مبتدئة تريكو كتب:
جزاكى الله خير شرحك جميل وواضح بس كنت عايزة اسالك هى كل الطرق فى التزويد بنشتغلها ولانختار طريقة على حسب ارتياحنا

جزانا واياكى حبيبتى

عادة بيذكر لكى فى الباترون طريقة التزويد اللى هوا عاوزها ولكن لو مذكرش يبقا تستخدمى اى طريقة وانا وضحت فى الدرس الطرق اللى بنستخدمها فى اليمين والطرق اللى بنستخدمها فى الشمال ووضحت ايضا الطرق اللى بتعمل فتحه والطرق اللى مابتعملش ووضحت مميزات وعيوب كل طريقة

اتمنى الصورة تكون وضحت واى استفسار انا تحت امرك

صورة

أعلى

مرسل: الخميس نوفمبر 01, 2012 12:13 pm 
غير متصل
عضو جديد
عضو جديد

شكرا ليكى يالهلوبة شرحك واضح وانا طبقت التزويد عندى بس معليش عندى استفسار صغير انا عملت الجهة اليمين كويس اوى وزودت وطلع صح جدا لكن الشمال مش عارفة اعمله خالص لما اعمل غرزة عدل او تزويد من الشمال لليمين مش بعرف ايدى بتوجعنى انا مش شطلويه ولا قصد حضرتك اضع السنارة الشمال ناحية اليمين واشتغل ياريت تكونى فهمتينى معليش لسة مبتدئة ولازم اسال شوية

أعلى

مرسل: الخميس نوفمبر 01, 2012 9:09 pm 
غير متصل
مراقب عام
مراقب عام

حبيبتى انتى فاهمة غلط

لما بقول ان طريقة من الطرق التزويد نستخدمها فى اليمين مثلا مش بقصد ايدك اليمين ولا بقصد السنارة اليمين ولكن بقصد الناحية اليمين فى الشغل

يعنى القطعة اللى انتى بتشتغليها بيبقا ليها ناحيتين يمين وشمال وفى طرق للتزويد بنستخدمها فى الناحية اليمين للشغل(واللى فيها تميل الغرزة للشمال) وطرق اخرى بنستخدمها فى الناحية الشمال للشغل(واللى فيها تميل الغرزة لليمين)

وهديكى مثال على كدا وتطبيقيه وان شاء الله تكون المعلومة وصلت

شوفى العينة دى من الشغل وهيا عبارة عن 20 غرزة وهشرحلك فيها اول طريقة من التزويد Knit Into Stitch Below وازاى هنطبقها فى الشمال واليمين

السطر الاول= كله عدل
السطر الثانى=كله مقلوب
السطر الثالث=كله عدل
السطر الرابع =كله مقلوب
السطر الخامس(سطر التزويد)=2ع,الناحية الشمال للعملصورة ثم 14 عدل,الناحية اليمين للعمل صورة , ثم 2ع

عدد الغرز بعد التزويد اصبح 22 غرزة

السطر السادس=كله مقلوب
السطر السابع=كله عدل
السطر الثامن=كله مقلوب
السطر التاسع=كله عدل
السطر العاشر=كله مقلوب

طبقى وانا تحت امرك فى اى استفسار

صورة

أعلى

مرسل: الخميس نوفمبر 01, 2012 11:46 pm 
غير متصل
عضو جديد
عضو جديد

معليش حتعب حضرتك معايا انا طبقت لحد السطر الرابع لكن السطر الخامس انا عارفة التزويد بس النقطة الى مش فاهمها الناحية اليمين والشمال معليش انا عارفة انى باردة بس عايزاكى توضحيلى اكتر

أعلى

مرسل: السبت نوفمبر 03, 2012 12:24 pm 
غير متصل
مراقب عام
مراقب عام
مبتدئة تريكو كتب:

معليش حتعب حضرتك معايا انا طبقت لحد السطر الرابع لكن السطر الخامس انا عارفة التزويد بس النقطة الى مش فاهمها الناحية اليمين والشمال معليش انا عارفة انى باردة بس عايزاكى توضحيلى اكتر

حبيبتى ولا يهمك انا تحت امرك إسألى براحتك
انا اقصد البلوفر مثلا بيبقا ليه ناحية يمين وناحية شمال
استخدمت طريقة التزويد دى صورة فى ناحية البلوفر الشمال
واستخدمت طريقة التزويد دى صورة فى ناحية البلوفر اليمين

يعنى السطر الخامس = 2ع, صورةثم 14 عدل,صورة , ثم 2ع

انا كنت بوضح بس امتى تستخدمى كل طريقة فى اليمين او الشمال

صورة

أعلى

مرسل: الأحد نوفمبر 04, 2012 10:42 pm 
غير متصل
عضو جديد
عضو جديد

قصدك التزويد بيبقى فى وسط الشغل فبيبقى ناحيتين ناحية شمال وناحية يمين يعنى مثلا اشتغل 2ع وبعدين ازود غرزة جهة اليمين وبعدين اشتغل كام غرزة تانى وبعدين ازود غرزة جهة الشمال صح ولا ايه معليش اخر سؤال تانى انا اشتغلت الطريقة التالتة الى هى لقط الخيط بين الغرزيين حقول لحضرتك عملت ايه وتقوليلى صح ولا غلط انا عملت البداية عادى وبعدين فى السطر التانى زودت بين الغرزتين وبعدين اشتغلت سطر مقلوب كله وبعدين السطر الى بعديه زودت بين الغرزتين وبعدين عملت سطر مقلوب كله ياريت تكونى فهمتينى وكملت بنفس الطريقة دى وبعد كام سطر من الشغل لقيت فى غرز فتحت يعنى سابتلى ثقب فى الشغل انا عايزة اعرف من حضرتك ايه الغلط هل كنت اشتغل كام سطر وبعدين ازود ولا انا اشتغلته غلط مع انى متاكدة ان عملته صح مشيت واحدة واحدة مع الخطوات انا عارفة بتعب حضرتك معايا بس انا لسة مبتدئة فمبتلخبطة شوية ياريت تردى عليا وشكرا ليكى

أعلى

مرسل: الثلاثاء نوفمبر 27, 2012 7:04 pm 
غير متصل
مراقب عام
مراقب عام
اقتباس:
قصدك التزويد بيبقى فى وسط الشغل فبيبقى ناحيتين ناحية شمال وناحية يمين يعنى مثلا اشتغل 2ع وبعدين ازود غرزة جهة اليمين وبعدين اشتغل كام غرزة تانى وبعدين ازود غرزة جهة الشمال صح ولا ايه معليش اخر سؤال تانى انا اشتغلت الطريقة التالتة الى هى لقط الخيط بين الغرزيين حقول لحضرتك عملت ايه وتقوليلى صح ولا غلط انا عملت البداية عادى وبعدين فى السطر التانى زودت بين الغرزتين وبعدين اشتغلت سطر مقلوب كله وبعدين السطر الى بعديه زودت بين الغرزتين وبعدين عملت سطر مقلوب كله ياريت تكونى فهمتينى وكملت بنفس الطريقة دى وبعد كام سطر من الشغل لقيت فى غرز فتحت يعنى سابتلى ثقب فى الشغل انا عايزة اعرف من حضرتك ايه الغلط هل كنت اشتغل كام سطر وبعدين ازود ولا انا اشتغلته غلط مع انى متاكدة ان عملته صح مشيت واحدة واحدة مع الخطوات انا عارفة بتعب حضرتك معايا بس انا لسة مبتدئة فمبتلخبطة شوية ياريت تردى عليا وشكرا ليكى

حبيبتى خلينا نمشى خطوة خطوة عشان منتلخبطش
النقطة بتاع يمين وشمال
عشان متلخبطيش نفسك هشرحلك مثال بسيط نفترض اننا عاوزين نزود غرزتين فى سطر معين هنعمل ايه اولا لازم تعرفى ان السطر بتاعك ليه ناحية يمين وناحيه شمال فاحنا هنزود غرزة ناحيه اليمين والغرزة التانيه هنزودها ناحيه الشمال ولكل ناحيه طرق التزويد الخاصه بيها زى ماشرحت خلال الدرس وزى ماقولتلك فى المثال السابق

اقتباس:
قصدك التزويد بيبقى فى وسط الشغل فبيبقى ناحيتين ناحية شمال وناحية يمين يعنى مثلا اشتغل 2ع وبعدين ازود غرزة جهة اليمين وبعدين اشتغل كام غرزة تانى وبعدين ازود غرزة جهة الشمال صح ولا ايه

انتى فهمتى صح بس انا مش بقولك قاعده تمشى عليها انا بس بضربلك مثال لان هيقابلك باترونات كتير وكل باترون وكل موديل له اسلوب وطريقه خاصه به فى التزويد

اقتباس:
انا اشتغلت الطريقة التالتة الى هى لقط الخيط بين الغرزيين حقول لحضرتك عملت ايه وتقوليلى صح ولا غلط انا عملت البداية عادى وبعدين فى السطر التانى زودت بين الغرزتين وبعدين اشتغلت سطر مقلوب كله وبعدين السطر الى بعديه زودت بين الغرزتين وبعدين عملت سطر مقلوب كله ياريت تكونى فهمتينى وكملت بنفس الطريقة دى وبعد كام سطر من الشغل لقيت فى غرز فتحت يعنى سابتلى ثقب فى الشغل انا عايزة اعرف من حضرتك ايه الغلط هل كنت اشتغل كام سطر وبعدين ازود ولا انا اشتغلته غلط مع انى متاكدة ان عملته صح مشيت واحدة واحدة مع الخطوات

انا عاوزة اعرف هل انتى اشتغلتى عينه عشان تتدربى على التزويد ولا اشتغلتى موديل معين واستخدمتى فيه الطريقه من التزوويد

على العموم التزويد بيبقا فى السطور العدله زى مانتى عملتى ومش شرط تبداى التزويد من السطر الثانى يعنى على حسب ما الباترون بيقولك بتبداى التزويد بعد كام سم من الشغل ولكن لو كنتى بتجربى فى عينه للتعلم فعادى ابداى التزويد على طول من السطر الثانى
المهم ان الطريقه دى مابتسبش فتحات مكانها لذلك الفتحات اللى اتكونت عندك هتلاقيها غرز ساقطه او سابت منك غصب عنك وملهاش سبب تانى
ممكن تجربى فى عينه جديده وركزى وانتى بتشتغلى عشان الغرز متسبش منك

اتمنى اكون افدتك وانا تحت امرك فى اى استفسار

صورة

أعلى

إرسال موضوع جديد الرد على الموضوع  [ 35 مشاركة ]  الانتقال إلى صفحة السابق  1, 2, 3, 4  التالي

أقرا ايضا
الدرس الرابع تنقيص الغرز فى التريكو وطرقه المختلفهDecreasing
الدرس الخامس:غرزة الحشو single crochet stitch
لمحبى التريكو-غرز جديده لهاويات التريكو-
الدرس الأول البداية (CASTING ON)
الدرس(17):غرزة المروحة fan stitch
الدرس(30):التناقص فى الكروشيه Decreasing in crochet
الدرس(13):غرزة البيكو picot stitch
الدرس(14):غرزة الفيشارة popcorn stitch
الدرس(15):الغرزة المنتفخه puff stitch
الدرس(25):الغرزة الممتدة extended stitches