إرسال موضوع جديد الرد على الموضوع  [ 40 مشاركة ]  الانتقال إلى صفحة السابق  1, 2, 3, 4  التالي
الكاتب رسالة
 عنوان المشاركة: Re: الدرس(3):إبر وأدوات وإكسسوارات التريكو
مرسل: الثلاثاء مارس 04, 2014 7:12 pm 
غير متصل
عضو جديد
عضو جديد

الدرس(3):إبر وأدوات وإكسسوارات التريكو

الله تسلم ايدك على الموضوع الرائع ده استفدت كتير اوى ربنا يجعله فى ميزان حسناتك ..ومع انى كنت بقول ان العملى هو الاهم لكن طلع النظرى مفيد جدا ..شكرا ليكى حبيبتينا فى التريكو اكتر واكتر وسهليته لينا

أعلى

مرسل: الثلاثاء مارس 04, 2014 8:13 pm 
غير متصل
مراقب عام
مراقب عام
مكان: المنصورة
دعاء الكراواى كتب:
الله تسلم ايدك على الموضوع الرائع ده استفدت كتير اوى ربنا يجعله فى ميزان حسناتك ..ومع انى كنت بقول ان العملى هو الاهم لكن طلع النظرى مفيد جدا ..شكرا ليكى حبيبتينا فى التريكو اكتر واكتر وسهليته لينا

يسلملى ذوقك حبيبتى
نورتى الدرس
وطبعا الدروس النظرى والدروس العملى كله مرتبط ببعضه وكلهم مهمين
ويارب أكون فعلا قدرت أوصلكم المعلومات بسهولة

دورة تعلم الكروشيه من البداية وحتى الإحتراف

صورة

أعلى

مرسل: الثلاثاء مارس 04, 2014 8:36 pm 
غير متصل
عضو متالق
عضو متالق
شفت التكملة يا لهلوبة .... ررررررررررررررررررروعة حلوة قوى فكرة الازازة و العلب البلاستك و لا عداد السطور رررررررررررررررائع و الله يا بنتى لو فيه كلية للتريكو اخليكى دكتورة فيها لألألأ دكتورة ايه اخليكى العميدة و شوية عليكى برضه الله يحميكى و يصونكو كمان عايزة اعلق على الصور اللى مجماها محلية الموضوع بزيادة اسم الله عليكى ......... مستنية الباقى طبعااااااااااااااااااااصورة

أعلى

مرسل: الثلاثاء مارس 04, 2014 9:31 pm 
غير متصل
مراقب عام
مراقب عام
ميرفت كتب:
شفت التكملة يا لهلوبة .... ررررررررررررررررررروعة حلوة قوى فكرة الازازة و العلب البلاستك و لا عداد السطور رررررررررررررررائع و الله يا بنتى لو فيه كلية للتريكو اخليكى دكتورة فيها لألألأ دكتورة ايه اخليكى العميدة و شوية عليكى برضه الله يحميكى و يصونكو كمان عايزة اعلق على الصور اللى مجماها محلية الموضوع بزيادة اسم الله عليكى ......... مستنية الباقى طبعااااااااااااااااااااصورة

حاسة إنى إتنفخت وبقيت قد البلونه من كتر الكلام الحلو ده كفايه لاحسن هفرقع
والله يابنتى إنتى فتحتى نفسى تانى بعد ما الناس أحبطونى أنا مشكلتى اللى بعانى منها إنى مبعرفش أكروت وبحب أعمل الحاجه بذمة لدرجة إنى ساعات بزهق من نفسى وبدعى ربنا إنكم ماتزهقوش من شرحى للتفاصيل الدقيقة لان فيه ناس كتير بعتتلى بتقولى احنا عاوزين دروس عملى وبيشتكوا إن الريتم بطئ قوى

صورة

أعلى

مرسل: الثلاثاء مارس 04, 2014 10:20 pm 
غير متصل
عضو جديد
عضو جديد
على فكرة الواحد لو عنده الادوات دى الشغل هيبقى اخر استمتاع وفكرة الكرتونة روعة تسلم الافكار فى انتظار المزيد

أعلى

مرسل: الأربعاء مارس 05, 2014 11:05 am 
غير متصل
مراقب عام
مراقب عام
تيتا نؤنؤ كتب:
على فكرة الواحد لو عنده الادوات دى الشغل هيبقى اخر استمتاع وفكرة الكرتونة روعة تسلم الافكار فى انتظار المزيد

فعلا ياتيتا الأدوات بتسهل الشغل بس مش معنى كدا اننا نيأس لازم نستغل الإماكنيات المحدودة اللى عندنا ونعمل بيها أحلى شغل

صورة

أعلى

مرسل: الأربعاء مارس 05, 2014 11:25 am 
غير متصل
عضو متالق
عضو متالق
اوعى ... اوعى يجيلك احباط بالعكس انتى مجمعة الموضوع باسلوب روعة و منظم انا نفسى لما جيت اتعلم معاكى قعدت ادور على الاشكال و الابر و كنت بعرف الحاجات بالصدفة انتى كدة بتوفرى ع الناس التدوير و ماشية بالتدريج ودى حاجة مش وحشة و الواحد اللى مستعجل ممكن يبدأيطبق عملى بالباترونات ا ..........الللى انتى شرحاها مقدما الخيارات مفتوحة للكل و طبعا ما فيش حاجة بتتعمل بترضى كل الناس.... لكن طبعا جهدك مشكور ما فيش اى شك انا شخصيا معجبة جدا بالطريقة دى لانى زيك بحب ادى الحاجة حقها تسلم ايديكى

أعلى

مرسل: الأربعاء مارس 05, 2014 12:06 pm 
غير متصل
مراقب عام
مراقب عام
ميرفت كتب:
اوعى ... اوعى يجيلك احباط بالعكس انتى مجمعة الموضوع باسلوب روعة و منظم انا نفسى لما جيت اتعلم معاكى قعدت ادور على الاشكال و الابر و كنت بعرف الحاجات بالصدفة انتى كدة بتوفرى ع الناس التدوير و ماشية بالتدريج ودى حاجة مش وحشة و الواحد اللى مستعجل ممكن يبدأيطبق عملى بالباترونات ا ..........الللى انتى شرحاها مقدما الخيارات مفتوحة للكل و طبعا ما فيش حاجة بتتعمل بترضى كل الناس.... لكن طبعا جهدك مشكور ما فيش اى شك انا شخصيا معجبة جدا بالطريقة دى لانى زيك بحب ادى الحاجة حقها تسلم ايديكى

تسلمى ياميرفوته
وعلى العموم انا مش هاقدر اغير اسلوبى وخاصة ان فى ناس معانا مش عارفه اى حاجه عن التريكو
وربنا يقدرنى واعرف ارضى الكل

صورة

أعلى

مرسل: الأربعاء مارس 05, 2014 6:09 pm 
غير متصل
عضو جديد
عضو جديد
درس رلئع تسلم اديك بس الادوات دى مش هلاقيها بالساهل

أعلى

مرسل: الأربعاء مارس 05, 2014 6:19 pm 
غير متصل
عضو فعال
عضو فعال
يا ريت بجد ما تغيريش الطريقة اللي بتشرحي بيها لأنك بتشرحي بالطريقة الصح واي حد بيقول عايزين الدوروس علطول حاجة من الثلاتة يا اما عارفين الكلام ده يا اما ما قرأوش الكلام واكتفوا بالعنوان يا اما ما شافوش بارتونات تريكو قبل كده عشان كده فاكرين انه الكلام ده مش مهم بس انا بصراحة شايفة ان الطريقة اللي بتشرحي بيها هي الصح وفي نفس الوقت مش بطولي في الكلام قوي وبتقولي اهم النقاط حتى التاريخ مهم جدا اننا نعرف ونشوف التاريخ لأنها حاجة هتشجعنا وهتعلمنا وهي مش مجرد معلومات في الهوا ام بقى موضوع الخيوط والابر أهم حاجتين لأنه ازاي ابدا اشتغل في حاجة انا ما اعرفش أدواتها انا عن نفسي اقرا عن الموضوعين دول اللي هم الخيوط والابر لأني لما كنت بقرا باترونات كنت ما اعرفش ايه هي الجنجا ولما كنت بشوف شكل الخيط في الصورة ما كنتش بعرف هو ده خيط ايه ونفس الكلام بالنسبة للابر ما كنتش اعرف في الاول ايه لابر مدببة الطرفين وانهم خمسة ولا حتى الابر الدائرية وما عرفتش ده كله الا بالبحث وطبعا سؤال حضرتك واعتقد ان دي مبادئ لازم نتعلمها عشان اللي بعد كده يبقى سهل ..... اسفة لأني طولت لكني فعلا حابة الطريقة اللي انتي بتشرحي بيها وتسلسلك للأمور وهو ده اللي خلاني انضم للمنتدى ده من الاول لاني فعلا شفت ان اللي فيها بيشتغل بضمير وده اللي فقدناه دلوقتي بحد بارك الله فيكي وجعله الله في ميزان حسناتك وامش زي ما انتي لأن انتي الصح :) :) :)

أعلى

إرسال موضوع جديد الرد على الموضوع  [ 40 مشاركة ]  الانتقال إلى صفحة السابق  1, 2, 3, 4  التالي

أقرا ايضا
الدرس الأول لتعليم التريكو
الدرس(1): تعريف وتاريخ التريكو
الدرس(2):الخيوط المستخدمة فى التريكو
الدرس(5):البداية فى التريكو للمبتدئين casting on
الدرس(10): قفل الغرز فى التريكو للمبتدئين Bind off/Cast off
الدرس(4):عقدة البداية فى التريكو Slip Knot
الدرس(14): بداية التريكو بطريقة الضفيرة Cable cast on
الدرس(17): بداية التريكو بطريقة الذيل الطويل Long tail CO
الدرس(15): بداية التريكو بطريقة الضفيرة المعكوسة Reversed Cable CO
الدرس(13): بداية التريكو بطريقة الغرزة العدلة والمقلوبة المتبادلة Alternating CO