إرسال موضوع جديد الرد على الموضوع  [ 11 مشاركة ]  الانتقال إلى صفحة 1, 2  التالي
الكاتب رسالة
 عنوان المشاركة: عضوه جديدة هل من مرحب
مرسل: الجمعة يناير 31, 2014 11:02 am 
غير متصل
عضو جديد
عضو جديد

عضوه جديدة هل من مرحب

السلام عليكم
انا عضوة جديدة واتشرف بانضمامي اليكم
انا حبيت اتعلم تريكو
وشفت الفيديوهات والشغل كلو جميل لكن حابه اعرف اذا انا عايزه ابدا مثلا كيف ابدا بعد عرفت الغرز والاسامي ممكن تحددولي شغل ابدا به واجرب واكون شاكره
وشكرا مقدما ومنتدي رائع جدا

أعلى

عنوان المشاركة: Re: عضوه جديدة هل من مرحب
مرسل: الجمعة يناير 31, 2014 11:13 am 
غير متصل
عضو متالق
عضو متالق
اهلا بيكى منورة المنتدى انا كنت زيك كدة و اتعلمت هنا كل حاجة .... انا ح اقولك من خلال تجربتى انا ( التطبيق العملى )
بعد ما اتعلمت الغرز الاساسية من لهلوبة الله يكرمها احسن حاجة تتوكلى على الله و تبدأى تعملى اى حاجة عجباكى كوفية مثلا او بلوفر لطفل صغير و انتى بتطبقى ح يقف معاكى حاجات تسألى فيها او تدورى على اليوتيوب
و عندك هنا حاجات كتيير مترجمها لهلوبة للعربى على اللينك ده
knitting-patterns/

أعلى

مرسل: الجمعة يناير 31, 2014 11:50 am 
غير متصل
عضو جديد
عضو جديد
شكرا حبيبتي ميرفت علي الترحيب
انا عايزه اشتري الخيوط والابر ياريت تكوني معاي واحدة واحدة يعني اشتري ابره مقاس 4 و5 ونوع الخيط او اسمه وياريت لو تديني مثال لشئ بسيط اقدر ابدأ به ابسط شي لاني شفت الرابط وما عرفت من وين ابدا ياريت اعرف البداية وانا لا اعرف شي عن التريكو يعني لم امسك ابره قبل كده يعني فريش لازم تاخدوني حبه حبه واتشجعت وقلت خليني اروح اشتري الابره والخيط واجي اطبق بس لازم اعرف حاجه بسيطة اقدر اطبق عليها واكون شاكره شكلي كده حاتعبكم بالاسئله الكتيره ارجو ان يتسع صدركم لي

أعلى

مرسل: الجمعة يناير 31, 2014 1:23 pm 
غير متصل
عضو فعال
عضو فعال
اهلا وسهلا بيكي يا ام اسيل انا مع ميرفت في اللي هي قالته انا كمان ما كنتش اعرف غير البداية والغرز الاساسية واللي علمني وخلاني افهم واعرف اشتغل هو التطبيق اول شغل اشتغلته كان بلوفر لطفل صغير والحمدلله طلع حلو وكويس فممكن زي ما قالت ميرفت تختاري اي شغل بسيط وتبدأي تشتغلي واي حاجة مش عرفاها تقدري تسألي او تشوفي على اليوتيوب انا عن نفسي كنت بعمل كده :) ومرحبا بيكي وان شاء الله تصبحي لهلوبة :)

أعلى

مرسل: الجمعة يناير 31, 2014 10:52 pm 
غير متصل
مراقب عام
مراقب عام
مكان: المنصورة

اهلا وسهلا بكى omassel
نورتى المنتدى وإن شاء الله تجدى فى لهلوبه المتعه والفائدة والصحبة الصالحة
بعتذر ليكى عنى التأخير فى الرد عليكى بسبب النت فاصل بقاله 5 أيام
وبشكر ميرفت ولولو لردهم عليكى مشكورين وجزاهم الله كل الخير

طبعا بما إنك مبتدئة وعاوزة تجربى تشتغلى فبنصحك إنك تشتغلى حاجه بسيطة زى الكوفية دى بس طبعا إشتغليها كلها لون واحد عشان تداخل الألوان ممكن يبقا صعب عليكى دلوقتى
وهيا غرزتها بسيطه خالص عبارة عن كل السطور غرزة عدلة وهتتعلمى فيها التزويد والتنقيص والبداية والتقفيل أنا شايفة انه مناسب جدا ليكى

http://www.lahlooba.com/forum/knitting-patterns/topic-t13419.html

وهكون معاكى خطوة خطوة ان شاء الله
وتحت امرك فى اى استفسار

دورة تعلم الكروشيه من البداية وحتى الإحتراف

صورة

أعلى

مرسل: السبت فبراير 01, 2014 10:57 am 
غير متصل
عضو متالق
عضو متالق
منوووووووووووووووووورة يا لهلوبة

أعلى

مرسل: السبت فبراير 01, 2014 11:41 am 
غير متصل
مراقب عام
مراقب عام

اهلا بكى معانا منورة الدنيا

لا اله الا الله محمد رسول الله

أعلى

مرسل: السبت فبراير 01, 2014 12:17 pm 
غير متصل
عضو جديد
عضو جديد
تسلمو حبيباتي
شكرا الرائعة لهلوبه
عندي بعض النقاط وارجو ان يتسع صدركم معي .. شفت الكوفيه وفي الشرح عندك
(قياس الوحدة)
19 غرزة×38 سطر=10×10سم
يعني احسب 19 غرزه في السطر الاول الي ان يصبح عدد السطور 38 والطول حيكون 10 سم ولا انا فهمت غلط (جديده سامحوني)
انا رحت اشتريت بس مالقيت ابره مقاس 5 فقط في المحل وجدت واحده مكتوب عليها size: 2.0mm و length: 35
لكني حادور علي مكان ثاني الي ان اجد الابره هل فهمت الشرح الاول ولا غلط وحامشي معاكو واحده واحده
ياريت تنزلو الخيط بيكون في كتابه علي الخيط يعني الوزن والرقم ومقاس معين زي ما قلتو يعني دي من الاساسيات انا ما بعرفها علشان لما اروح اشتري اعرف اشتري كويس ...واسفه والله عارفه حاتعبكم معاي لكن والله انا حابه اشتغل بس لازم اعرف كيف اشتري الخيوط واي اشياء ثانيه تقولو عليها وتحياتي يا اجمل منتدي وربي يعطيكم الصحة يارب

أعلى

مرسل: السبت فبراير 01, 2014 12:58 pm 
غير متصل
عضو متالق
عضو متالق
omassel كتب:
تسلمو حبيباتي
شكرا الرائعة لهلوبه
(قياس الوحدة)
19 غرزة×38 سطر=10×10سم
يعني احسب 19 غرزه في السطر الاول الي ان يصبح عدد السطور 38 والطول حيكون 10 سم ولا انا فهمت غلط (جديده سامحوني)
انا رحت اشتريت بس مالقيت ابره مقاس 5 فقط في المحل وجدت واحده مكتوب عليها size: 2.0mm و length: 35
لكني حادور علي مكان ثاني الي ان اجد الابره هل فهمت الشرح الاول ولا غلط وحامشي معاكو واحده واحده
ياريت تنزلو الخيط بيكون في كتابه علي الخيط يعني الوزن والرقم ومقاس معين زي ما قلتو يعني دي من الاساسيات انا ما بعرفها علشان لما اروح اشتري اعرف اشتري كويس ...واسفه والله عارفه حاتعبكم معاي لكن والله انا حابه اشتغل بس لازم اعرف كيف اشتري الخيوط واي اشياء ثانيه تقولو عليها وتحياتي يا اجمل منتدي وربي يعطيكم الصحة يارب

بصى حبيبتى الغالية (قياس الوحدة)
19 غرزة×38 سطر=10×10سم
معناها ان علشان تعملى قطعة تريكو مقاسها 10 فى 10 فحتحتاجى تبدأى ب 19 غرزة و بعدين تشتغلى ال19 غرزة دول 38 سطر و طبعا كل خيط بيفرق عن التانى و مكتوب ع الخيط من برة مقاس الابر المناسبة ليه و لما تختارى تعملى كوفية مثلا بتشوفى الباترون مكتوب فيه الابرة كام و كمان قياس الوحدة و تحاولى تشتريهم بالظبط علشان ده بيفرق فى المقاسات وبيخليها مظبوطة
اما بما انك بتعملى كوفية كتجربة متهأيلى ممكن تشتغلى بأبر 2 مؤقتا بس ح تطلع مش عريضة و ان شاء الله لهلوبة ترد عليكى كمان و تفيديك أكتر

أعلى

مرسل: السبت فبراير 01, 2014 3:02 pm 
غير متصل
مراقب عام
مراقب عام
omassel كتب:
تسلمو حبيباتي
شكرا الرائعة لهلوبه
(قياس الوحدة)
19 غرزة×38 سطر=10×10سم

بشكر ميرفت طبعا على ردها وكلامها صحيح
وتحت أمرك عزيزتى فى أى إستفسار

أولا قياس الوحدة دائما بتكون عينه عبارة عن 10 سم× 10 سم وهيا بمثابة إختبار عملى لتتأكدى من قياسات الإبر وسمك الخيط المظبوط

فمثال فى هذا الموديل الكوفية عندما تقومين بعمل عينة من الصوف المستخدم فى الكوفية وبإستخدام الإبر مقاس 5مللى المطلوب فى الباترون هذه العينه عبارة عن 19 غرزة وتشتغليهم لمدة 38 سطر سوف تحصلين فى النهاية على عينه عبارة عن 10 سم×10 سم

عادة بيبقا مكتوب على الخيوط قياس الوحدة وكمان مقاس الإبر التريكو والكروشيه وأيضا بيبقا مكتوب تعليمات الغسيل

ومش مهم قوى تركزى فى قياس الوحدة
أهم حاجه تركزى فيها
مقاس الإبر المطلوبه وهيا 5مللى وهيا إبر مدببة الطرف
وأيضا سمك الخيط وده تعرفيه بيكون مكتوب على الخيط نفسه مقاس الإبر اللى تشتغليه بيه فإنتى هتجيبى خيط مكتوب عليه مقاس إبر التريكو 5 مللى

تمام كدا بس كدا ده اللى انتى محتاجاه

ولو انتى بتتعلمى بس ماتجبيش خيط غالى لان ممكن تفكى الخيط وتجربى تعملى بيه حاجه تانية فيبقا الخيط مخصص للتجارب

وأخيرا وليس أخرا ربنا يوفقك وتحت امرك فى اى اسئلة أخرى

دورة تعلم الكروشيه من البداية وحتى الإحتراف

صورة

أعلى

إرسال موضوع جديد الرد على الموضوع  [ 11 مشاركة ]  الانتقال إلى صفحة 1, 2  التالي

أقرا ايضا
أم سعد عبد الله عضوه جديدة في العائلة .
لهلوبة جدبدة هل من مرحب
عضوه جديده
عضوه جديده
عضوه جديده
انا عضوه جديده
انا عضوه جديده طازه
عضوه جديده اسكندرنيه
لهلوبة جديدة
جديدة فى المنتدى