إرسال موضوع جديد الرد على الموضوع  [ 6 مشاركة ] 
الكاتب رسالة
 عنوان المشاركة: البلوفرات احسن بالتريكو ولا بالكروشيه؟
مرسل: السبت نوفمبر 24, 2012 11:34 am 
غير متصل
عضو جديد
عضو جديد

البلوفرات احسن بالتريكو ولا بالكروشيه؟

السلام عليكم انا لسه جديده في المنتدي و بجد المنتدي قمه ف الروعه و الاحتراف بس انا كنت عايزه رأيكو انا جديده ف التريكو بس كنت بشتغل كروشيه طواقي بس وانا حاليا عايزه اعمل بلوفرات فا مش عارفه بيبقي احشن بالتريكو ولا الكروشيه و اسفه للاطاله وشكرا

أعلى

عنوان المشاركة: Re: محتاجة الرد ضروري
مرسل: السبت نوفمبر 24, 2012 12:03 pm 
غير متصل
مراقب عام
مراقب عام
مكان: المنصورة

اهلا بكى منورة المنتدى

التريكو بيقا شكلة شيك

والكروشية جميل وسهل

الاختيار بين الاثنين يرجع ليكى انتى حابه الكروشية ام التريكو

لا اله الا الله محمد رسول الله

أعلى

مرسل: السبت نوفمبر 24, 2012 12:29 pm 
غير متصل
عضو جديد
عضو جديد
انا ماعرفش اي حاجه عن التريكو عشان كده ماقدرش اختار بينه و بين الكروشيه انا كنت عايزه اعرف انا لو عايزه اعمل بلوفرات شخصيه و لعيلتي وطبعا عايزاها شيك اتعلم كروشيه ولا تريكو مع اني ملاحظه ان هنا ف المنتدي اللي بيشتغلو تريكو اكتر ولا بيتهيألي!!!!! و المده ف المتوسط بتبقي اد ايه لعمل بلوفر تريكو او كروشيه و ميرسي جدا ليكي وانا اسفه ان اسئلتي كتيره

أعلى

مرسل: السبت نوفمبر 24, 2012 6:33 pm 
غير متصل
مراقب عام
مراقب عام

اهلا وسهلا بيكى ياقمر
نورتى المنتدى وان شاء الله تستفيدى معانا بلإذن الله
طبعا مفيش شك ان الكروشيه اسهل واسرع من ناحية الشغل وعشان كدا بتلاقى الاكثرية بتحب تشتغل كروشيه ولكن التريكو بيكون ابطئ وكمان بتلاقى الغرز اصعب شويا من غرز الكروشيه ولكن ميزة التريكو انه بيكون شكله قيم وفخم واقرب الى الملابس الجاهزة على عكس الكروشيه اللى بيقون قيمته اقل

بالنسبه للوقت لعمل بلوفر تريكو لو البلوفر للاطفال هتاخدى مثلا اسبوعين اما لو للكبار ممكن 3 اسابيع مع العلم انك مش هتشتغلى 24 ساعه يعنى هنقول لو اشتغلتى يوميا 3 ساعات اما بالنسبه للكروشيه هيكون الوقت اقل بكتير يعنى لو بلوفر للاطفال هتاخدى مثلا اسبوع او ممكن اقل كمان ولو للكبار يمكن 10 ايام وده على حسب ساعات شغلك وكمان سرعة ادائك
وعلى العموم لو انتى غاويه وعندك الموهبه فان شاء الله التريكو والكروشيه هيبقوا سهلين باذن الله وايه المانع انك تتعلمى الاثنين وتستغلى الاتنين

عندنا فى المنتدى هنا دورات للكروشيه وادورات للتريكو للتعلم من البدايه وحتى الاحتراف

اتمنى تنضمى اليهم
وانا تحت امرك فى اى سؤال او استفسار

وباذن الله قريبا هعمل ورشتين تريكو لبلوزة بناتى وكمان فستان بناتى خطوة بخطوة ان شاء الله تستفيدى منهم

دورة تعلم الكروشيه من البداية وحتى الإحتراف

صورة

أعلى

مرسل: السبت نوفمبر 24, 2012 9:19 pm 
غير متصل
عضو جديد
عضو جديد
شكرا ليكي بجد و علي ذوقك و ردك باستفاضه علي سؤالي و انا متبعه دوره الكروشيه وبطبق الدروس العملي لكن التريكو لسه ماجبتش السنارتين و انا من بورسعيد و مش لاقيه خيوط نوعها نضيف اللي جبته صوف و الشله ب 2 و نص و مش حلوه خالص و لو علي الوقت انا فاضيه 24 ساعه و الحمد لله عندي اراده اني اعمل حاجه و حاجه قيمه يعني تقريبا اخدت القرار اني اتعلم التريكو و الحمد لله بس متابعه ف الكروِشيه و شكرا ليكي تاني يا قمر و علي ذوقك

أعلى

مرسل: الأحد نوفمبر 25, 2012 6:11 pm 
غير متصل
مراقب عام
مراقب عام
shams alaa كتب:
شكرا ليكي بجد و علي ذوقك و ردك باستفاضه علي سؤالي و انا متبعه دوره الكروشيه وبطبق الدروس العملي لكن التريكو لسه ماجبتش السنارتين و انا من بورسعيد و مش لاقيه خيوط نوعها نضيف اللي جبته صوف و الشله ب 2 و نص و مش حلوه خالص و لو علي الوقت انا فاضيه 24 ساعه و الحمد لله عندي اراده اني اعمل حاجه و حاجه قيمه يعني تقريبا اخدت القرار اني اتعلم التريكو و الحمد لله بس متابعه ف الكروِشيه و شكرا ليكي تاني يا قمر و علي ذوقك

الشكر لله حبيبتى
واى استفسار فى دروس الكروشيه لاتترددى فى السؤال وانا تحت امرك
بالنسبه للتريكو حلوة قوى البكرة ام 2جنيه عشان تتعلمى فيها انما انا مستغربه ازاى من بورسعيد ومافيش اصواف انواعها كويسه اكيد فيه بس انتى مش عارفه الاماكن فيه اصواف حلوة كتير بتوصل البكرة الى 12 و 15 جنيه ودى قيمه جدا اسالى بس على اماكن بيع الخيوط كويس فى بور سعيد

على العموم ربنا يوفقك فى كل اعمالك ويباركلك فى وقتك

دورة تعلم الكروشيه من البداية وحتى الإحتراف

صورة

أعلى

إرسال موضوع جديد الرد على الموضوع  [ 6 مشاركة ] 

أقرا ايضا
عدد غرز قبعة بالتريكو للبيبي
كيف اعمل ورود مجسمة بالتريكو