إرسال موضوع جديد الرد على الموضوع  [ 4 مشاركة ] 
الكاتب رسالة
 عنوان المشاركة: هل ممكن نحول الشغل الدائرى لشغل رايح جاى فى التريكو
مرسل: الأربعاء يناير 15, 2014 5:36 pm 
غير متصل
عضو فعال
عضو فعال

هل ممكن نحول الشغل الدائرى لشغل رايح جاى فى التريكو

معلش يا لهلوبة عندي سؤال غبي شويتين تلاتة هو لو انا استخدمت في تصميم محتاج ابر دائرية بلوفر او اي حاجة استخدمت ابر مدببة بدل دائرية وبعد ما خلصت الشغل رحت مقفلة عادي بالابرة هيبان هل المشكلة في انه الشغل هيبوظ ولا المشكلة في انه هيبان اوي انه في تقفيل في الجمب وده هيخلي الشغل وحش؟؟؟؟؟

أعلى

عنوان المشاركة: Re: معلش سؤال
مرسل: الأربعاء يناير 15, 2014 7:59 pm 
غير متصل
مراقب عام
مراقب عام
مكان: المنصورة

لأ عادى جدا مش هتفرق لان احنا بنشتغل موديلات كتير الوجه لوحده والظهر لودة وبعد كدا بنقفل الجوانب اما بالخياطة او بالتريكو برضه
المهم ان الموديل يكون مش محتاج فعلا ابر دائرية لان فيه موديلات ماينفعش تشتغليها غير بدائرى
وكمان خدى بالك ان الشرح بالشغل الدائرى هيختلف لو حولتى الشغل إلى أمام وخلف العمل

دورة تعلم الكروشيه من البداية وحتى الإحتراف

صورة

أعلى

مرسل: الخميس يناير 16, 2014 11:10 am 
غير متصل
عضو فعال
عضو فعال
طيب وانا اعرف منيين اذا الشغل فعلا محتاج ابر دائرية ولا لأ؟؟؟

وبتقولي الشغل بيختلف هو بيختلف عشان انا لما بشتغل دائري مش بيكون يفه امام وخلف العمل لكن لما بشتغل بالابرتين بيكون فيه امام وخلف العمل فهل انا لو اشتغلت زي ما هو مكتوب في الباترون هيخرب الرسمة او الشغل يعني مثلا لو كان الشغل فيه ضفيرة فهل لو اشتغلت زي ما هو مكتوب الضفيرة هتتطلع وحشة او مش هتتطلع اصلا؟؟؟ او لو فيه رسمة برضو ممكن تتطلع الرسمة غلط او مش تمام وهل من الممكن اني اضبط الغرز بحيث اني اخليه شغل على ابرتين بدل دائرية؟؟؟؟

معلش انا اسفة انا عارفة اني بتقل عليكي بس اصل ما عرفش محل في اكتوبر بيبيع ابر دائرية كل اللي بروحه بيكون عنده ابر مدببة بس وحتى الخيوط محدودة بس اهي بتمشي الحال واذا هشتري ابر دائرية او مدببة الطرفين يبقى من الهرم او الجيزة دي اقرب حاجة ليه والمشوار بعيد علية وما اقدرش اروح في اي وقت فكنت عايزة اعرف اذا ينفع الواحد يشتغل الشغل الدائري على الابر المدببة العادية واذا ينفع ازاي اخلي الشغل يطلع صح من غير غلطات لو ممكن يعني :)

أعلى

مرسل: الخميس يناير 16, 2014 2:10 pm 
غير متصل
مراقب عام
مراقب عام
مكان: المنصورة
lolo92 كتب:
طيب وانا اعرف منيين اذا الشغل فعلا محتاج ابر دائرية ولا لأ؟؟؟

وبتقولي الشغل بيختلف هو بيختلف عشان انا لما بشتغل دائري مش بيكون يفه امام وخلف العمل لكن لما بشتغل بالابرتين بيكون فيه امام وخلف العمل فهل انا لو اشتغلت زي ما هو مكتوب في الباترون هيخرب الرسمة او الشغل يعني مثلا لو كان الشغل فيه ضفيرة فهل لو اشتغلت زي ما هو مكتوب الضفيرة هتتطلع وحشة او مش هتتطلع اصلا؟؟؟ او لو فيه رسمة برضو ممكن تتطلع الرسمة غلط او مش تمام وهل من الممكن اني اضبط الغرز بحيث اني اخليه شغل على ابرتين بدل دائرية؟؟؟؟

معلش انا اسفة انا عارفة اني بتقل عليكي بس اصل ما عرفش محل في اكتوبر بيبيع ابر دائرية كل اللي بروحه بيكون عنده ابر مدببة بس وحتى الخيوط محدودة بس اهي بتمشي الحال واذا هشتري ابر دائرية او مدببة الطرفين يبقى من الهرم او الجيزة دي اقرب حاجة ليه والمشوار بعيد علية وما اقدرش اروح في اي وقت فكنت عايزة اعرف اذا ينفع الواحد يشتغل الشغل الدائري على الابر المدببة العادية واذا ينفع ازاي اخلي الشغل يطلع صح من غير غلطات لو ممكن يعني :)

ولا يهمك ياقمر انا تحت امرك فى اى وقت
لو تقصدى موديل معين هاتيه وانا اقولك ينفع ولا لا واقولك تشتغليه ازاى على ابر مدببه

بالنسبه لو فيه باترون
لو هتشتغلى دائرى بتبقا كل السطور امامية بمعنى انك بتقراى الباترون من اليمين للشمال فى كل السطور

اما لو بتشتغلى رايح جاى يبقا فيه سطور اماميه وسطور خلفية
الامامية بتقرأيها من اليمين للشمال والخلفيه من الشمال لليمين

دورة تعلم الكروشيه من البداية وحتى الإحتراف

صورة

أعلى

إرسال موضوع جديد الرد على الموضوع  [ 4 مشاركة ] 

أقرا ايضا
هل ممكن نحول البوليرو التريكو لجاكيت
جاكت تريكو مفتوح على الابر الدائرى
ليه الشغل بيبرم من الاطراف
بلوفر تريكو قطعة واحدة على الابر الدائرى
عايزة اعرف تقفيل الشغل على نضيف بالخياطة