إرسال موضوع جديد الرد على الموضوع  [ 17 مشاركة ]  الانتقال إلى صفحة 1, 2  التالي
الكاتب رسالة
 عنوان المشاركة: سؤال فى التوب تريكو للصيف بنص كم وكشكشة لاسيه
مرسل: الأحد أغسطس 24, 2014 11:16 pm 
غير متصل
عضو فعال
عضو فعال

سؤال فى التوب تريكو للصيف بنص كم وكشكشة لاسيه

ازيك يا لهلوبتي معلش انا اسفة انا عارفة انك لسة واضعة بس والله انا اسفة
دلوقتي انا شغالة في التوب ده توب تريكو للصيف بنص كم وكشكشة لاسيه بباترون مترجم للعربى
لقيت الموضوع الانجليزي الاصلي ولقيت الباترونات والحمدلله عرفت اترجمها واشتغلت جسم التوب لكن في اخر جسم التوب ما عرفتش اقفل عشان حردة الباط لما وصلت للسطر ده

_عندما يصل الطول إلى 40 - 41 - 42 - 43 - 44 - 45 سم هنقفل 8 غرز فى كل جانب عشان حردة الباط (بمعنى هنقفل 4 غرز على جانبى كل علامة)

ما عرفتش اعمله ازاي لاني لاحظت اني لو اشتغلت عادي ورحت مقفلة اول اربع بعد علامة البداية وبعدين قفلت الاربع اللي قبل العلامة اللي في النص وبعد اربعة اللي بعد العلامة اللي في النص وجيت اقفل اخر اربعة اللي قبل علامة البداية لاحظت انه هتتبقى غرزة في النص ما بين الاربع المقفولين اللي بعد علامة البداية والاربعة المقفولين اللي قبل علامة البداية ولا انا المفروض هقص الخيط واقفل كاني خلصت شغل وبعدين اجي اشتغل كل جزي لوحده ؟؟؟

لو ما فهمتيش قصدي يبقى قوليلي ازاي عمل حردة الباط والتقفيل هيتم ازاي اروجوكي ضروري جدا :(

وكمان لما جيت قريت الجزء الامامي في الباترون العربي والانجليزي لاحظت اختلاف في في الاتي

في العربي مكتوب
_هنستمر بعمل غرزة الجرسيه وفى نفس الوقت هنقفل عشان حردة الباط فى بداية كل سطر من كل جانب كالتالى
3غرز/ 5 - 5 - 5 - 1 - 2 - 2 مرة
لكن في الانجليزي مكتوب
Continue in stocking st, AT THE SAME TIME cast off to shape the armhole at the beg of every row each side: 3 sts 0-0-0-1-2-2 times,

فانا خايفة اكون شغالة باترون غلط اصلا

يا ريت اللاقي الاجابة في اقرب وقت ممكن ارجوووووووووووووووووووووووكم
وده رابط العربي
knitting-patterns/topic-t10984.html

وده رابط الانجليزي
http://www.garnstudio.com/lang/en/patte ... 89&lang=en

:( ارجوووووكم ساعدوني

أعلى

عنوان المشاركة: Re: انقذيني يا لهلوبة او يا ميرفت ضروووووري جدا لاني بشتغل في التوب :(
مرسل: الاثنين أغسطس 25, 2014 3:09 pm 
غير متصل
عضو فعال
عضو فعال
هو ما احدش فاضي يساعدني ولا ايه ارجوووكم حد يساعدني :( :(

أعلى

عنوان المشاركة: Re: انقذيني يا لهلوبة او يا ميرفت ضروووووري جدا لاني بشتغل في التوب :(
مرسل: الخميس أغسطس 28, 2014 11:21 am 
غير متصل
عضو متالق
عضو متالق
حبيبتى ولاء انا اسفة جدااااااا لسة شايفة الموضوع دلوقتى ح نبدأ مع بعض و ان شاء الله الموضوع يظبط و لو فى عندى خطأ لهلوبة تصلح ان شاء الله

بسم الله
الاول ح نقفل 8 غرز - 4 غرز منعلى شمال و يمين العلامة او الماركر

بعد كدة ح نكمل الشغل بشكل منفصل يعنى شغل سطور مش دائرى

أعلى

مرسل: الخميس أغسطس 28, 2014 11:54 am 
غير متصل
عضو متالق
عضو متالق
كدة بقى عندنا الظهر و الامام منفصلين - 92 غرة للظهر و 92 للامام ح نخلى غرز الامام بس على الابرة و ال92 بتوع الظهر نحملهم على ماسك او فتلة خيط

دلوقتى عندنا على الابرة غرز الامام بس اللى هو 92 غرزة لو احنا بنشتغل على اول مقاس هما دول بس اللى ع الابرة و ح نشتغل رايح جى سطور عادية يغنى سطر عدل و سطر مقلوب

الباترون بنقول ح نكمل شغل بغرزة القماشة اللى هى سطر عدل و سطر مقلوب و فى نفس الوقت ح نقفل علشان حردة الباط و هو ده الجزء المحير

لانه كاتب ف الباترون بداية كل سطر من الناحيتين و لو احنا عملنا كدة فعلا ح يتبقى غرزة لوحدها ع الابرة ف اعتقد انه يقصد ن ناحية الشمال و اليمين مش اول و اخر السطر يبقى نقفل اول كل سطر - ده ح يبان ف الشغل لو ظبط معاكى ان شاء الله

فى بداية السطر 3 غرز حسب المقاس 0-0-0-1-2-2- مرات

ثم غرزتين 1-2-3-4-4-5 مرات

ثم غرزة واحدة 3-3-3-3-4-6 مرات

فى اخر التنقيص ح يفضل على الابرة حسب المقاس 82-84-86-88-92-96 غرزة

أعلى

مرسل: الخميس أغسطس 28, 2014 12:13 pm 
غير متصل
عضو متالق
عضو متالق
بالنسبة للعلامات او الماركرز انتى بتشرحى على انهم 4 علامات و الباترون بيشرح على انهم 2 بس
there are 180-192-204-228-252-276 sts on needle and

piece measures approx 11 cm. Continue in stocking st – insert a marker each side (= 90-96-102-114-126-138 sts between markers).

يبقى كدة 90 عرزة و علامة و 90 غرزة و علامة = 180 و لو فى خطأ ف انتظار تصحيح لهلوبة

أعلى

مرسل: السبت أغسطس 30, 2014 12:33 pm 
غير متصل
عضو فعال
عضو فعال
هو انا بصراحة ما فهمتش حاجة بس عشان مش مركز والبتارون بتاع الاصل مش قصادي فهبقى اقرا تاني والباترون قدام عيني واحاول افهم اللي بتقوليه :( :(

وهو تقصدي ايه بــــ (انتي بتشرحي على 4 علامات ) هو ما فيش غير علامتين علامة الفاصلة اللي في البداية والعلامة اللي في النص

أعلى

مرسل: السبت أغسطس 30, 2014 8:53 pm 
غير متصل
عضو متالق
عضو متالق
معلش يا لولو انا اسفة مش بعرف اشرح زى لهلوبة .... هى ما شاء الله متخصصة و يمكن انا فهمتك غلط و حاولت اساعد لغاية ما لهلوبة ترد ان شاء الله انا اسفة مرة تانية ما عرفتش افيدك :( :( :(

أعلى

مرسل: السبت سبتمبر 06, 2014 9:45 pm 
غير متصل
عضو فعال
عضو فعال
هو انا اللي فهمته منك. اني هعمل رايح جاي وبالفعل عملته رايح جاي والحمدلله اعتقد انه ضبط معاية
بس عندي اسألة كتيرة عن الاكمام بس بما ان لهلوبة مشغولة ومش قادرة تفتح هضطر اني اجرب واذا طلع غلط هفك واجرب لحد ما يضبط :(

أعلى

مرسل: الأحد سبتمبر 07, 2014 11:03 am 
غير متصل
عضو متالق
عضو متالق
ربنا معاكى موفقة ان شاء الله و يظبط معاكى ان شاء الله....و ربنا يرجع لهلوبة بالسﻻمة

أعلى

مرسل: الاثنين سبتمبر 08, 2014 5:32 pm 
غير متصل
عضو فعال
عضو فعال
سؤال في الاكمام اولا هو لما بيقولي اتاكدي اني خلف العمل فازاي يعني ما انا كده كده هعمل سطر البداية وانا هعتبر سطر البداية واحد وبعدين سطر عدل هيكون خلف العمل صح ولالا
ثانيا لما ابدأ
غرزة حافة, (16 - 18 - 20 - 22 - 24 - 26 غرزة جرسيه),(M1A عبارة عن 20 غرزة), (M2A عبارة عن 30 غرزة)مرتين,(M3A عبارة عن 20 غرزة),(16 - 18 - 20 - 22 - 24 - 26 غرزة جرسيه),غرزة حافة
اول سؤال هي غرزة الجرسية في السطر اللي بعد السطر العدل هعمله سطر عدل ولا مقلوب ؟؟؟
ثانيا انا بما اني بشتغل رايح جاي ومش دائري يبقى انا كده هنتهي في السطور الامامية بM3 يبقى كده مش المفروض وانا راجعة في السطور الخلفية اللي هي الزوجية (على اساس اني عادة سطر البداية) يبقى المفروض هبدا من M3 مش كده ؟؟؟؟
بمعنى
اولا سطر البداية ......> س١
السطر العدل....>س٢
ابدا بالباترون
س٣.........>غرزة حافة, (16 - 18 - 20 - 22 - 24 - 26 غرزة عدلة ولا مقلوبة ؟؟؟),(س١ من M1A عبارة عن 20 غرزة), (س١ من M2A عبارة عن 30 غرزة)مرتين,(س٣ من M3A عبارة عن 20 غرزة),(16 - 18 - 20 - 22 - 24 - 26 غرزة جرسيه),غرزة حافة
س٤........>غرزة حافة, (16 - 18 - 20 - 22 - 24 - 26 غرزة جرسيه),(س٢ من M3A عبارة عن 20 غرزة), (س٢ من M2A عبارة عن 30 غرزة)مرتين,(س٢ من M1A عبارة عن 20 غرزة),(16 - 18 - 20 - 22 - 24 - 26 غرزة جرسيه),غرزة حافة
ولا
س٤.......>غرزة حافة, (16 - 18 - 20 - 22 - 24 - 26 غرزة جرسيه),(س٢ من M1A عبارة عن 20 غرزة), (س٢ من M2A عبارة عن 30 غرزة)مرتين,(س٢ من M3A عبارة عن 20 غرزة),(16 - 18 - 20 - 22 - 24 - 26 غرزة جرسيه),غرزة حافة

حاجة كمان بالنسبة لترجمة الباترون هو مش المفروض بما اني بشتغل امام وخلف يبقى المفروض العدل يبقى مقلوب والمقلوب يبقى عدل في خلف العمل زي ما هو في الفايل الاصلي موضحة

المربع الابيض=K from RS, P from WS
المربع اللي فيه اكس =P from RS, K from WS

حاجة اخيرة ينفع اعمل النص كم كم طويل يعني هشتغل الباترون عادي لحد ما اخلصه لكن التنقيص بتاع حردة الكم ما اعملهوش وبعدين اشتغل غرزة جرسية لحد لما كون قربت على الطول اللي انا عايزاه وابدا اقفل عشان حردة الكم وبعدين اجي اشتغل كم غرزة جرسية وبعدين اقفل التقفيل التاني واول ما وصل للطول اللي عايزاه واكون مضبطة نه يكون امام العمل واشتغل ٢ مع بعض وبعدين اقفل
انا بقولك على طول الكم لان عندي قميص بداية كمه مشغول شبه كده ولكن باقي الكم مشغول عادي
انا خلصت الجسم
وفي السطر ده ( يصل الطول إلى 40 - 41 - 42 - 43 - 44 - 45 سم هنقفل 8 غرز فى كل جانب عشان حردة الباط (بمعنى هنقفل 4 غرز على جانبى كل علامة) )بديت اشتغل رايح جاي والتنقيص عملت كل واحد لوحده يعني ما اشتغلتهوش دائري ولا ببكرة خيط وحدة

أعلى

إرسال موضوع جديد الرد على الموضوع  [ 17 مشاركة ]  الانتقال إلى صفحة 1, 2  التالي

أقرا ايضا
سؤال فى عمل بطانية تريكو
سؤال فى توب تريكو نسائى 2014
سؤال عن طريقة عمل فستان صيفى تريكو للبنات
سؤال فى بلوفر تريكو مربعات ازاى ادخل لون تانى فى الشغل
سؤال ضررررررررررررورى
سؤال فى باترون
سؤال عن إسم غرزة
سؤال فى حردة الكم
سؤال عن غرزه no stitch
سؤال فى تزويد الأكمام