إرسال موضوع جديد الرد على الموضوع  [ 4 مشاركة ] 
الكاتب رسالة
 عنوان المشاركة: الحقينى يا لهلوبة الكم طلع مش مظبوط
مرسل: الثلاثاء مايو 21, 2013 8:46 pm 
غير متصل
عضو متالق
عضو متالق

الحقينى يا لهلوبة الكم طلع مش مظبوط

:o :o :o

ما فيش بلوفر واحد بيكمل معايا مش عارفة ليه المهم يا ستى :

انا شغالة فى الباترون دI

صورة

و ماشية عليه زى الساعة و انا بركب الكم بقى لقيت طول الكم من فوق ( من عند حردة الرقبة ) اقصر من الجزء الامامى و على حد علمى المحدود لازم يكون الكمين و الامام على مستوى واحد فى الاول افتكرت انى اتلغبطت فى الباترون و راجعته حرف حرف و زى ما مكتوب اشتغلت مش عارفة المشكلة فييين ؟؟

Chest measurement: 4 (6-8-10) yrs 23 (25-26½-28) ins [58.5 (63.5-67.5-71) cm].
Finished chest: 26 (28-30-32) ins [66 (71-76-81.5) cm].

MATERIALS
Patons® Canadiana (100 g/3.5 oz)
1 (1-2-2) ball(s) each of #00034 (Navy) as A, #00005 (Cardinal) as B, #00032 (Bright Royal) as C, # 00104 (Aran) as D.

Sizes 4.5 mm (U.S. 7) and 5 mm (U.S. 8) knitting needles or size needed to obtain tension. 4 st holders.

TENSION
18 sts and 24 rows = 4 ins [10 cm] in stocking st with larger needles.

INSTRUCTIONS
The instructions are written for smallest size. If changes are necessary for larger sizes the instructions will be written thus ( ).

STRIPE PAT (worked in stocking st): Work 6 rows of each color: B, D, A, B, C, D. These 36 rows form Stripe Pat.

BACK
**With A and smaller needles cast on 58 (62-66-70) sts. Work 8 rows in (K2. P2) ribbing, inc 1 st at center of last row. 59 (63-67-71) sts.

Change to larger needles and proceed in Stripe Pat for 8½ (9¾-11½-14) ins [21.5 (25-29-35.5) cm] total length, ending on a 6th (14th-24th-4th) row of Stripe Pat.

Shape raglans: Cast off 2 sts beg next 2 rows. Dec 1 st each end of needle on next and every 4th row to 47 (53-55- 59) sts, then every alt row** to 21 (21-25-25) sts. Leave sts on a st holder.

FRONT
Work as given for Back to 31 (31-35-35) sts. Next row: Purl.

Shape neck: Next row: (RS). Work 2tog. K9 (neck edge). Turn. Leave rem sts on a spare needle. Dec 1 st at neck edge on next 2 rows then on alt rows twice more AT THE SAME TIME, dec 1 st at raglan edge on every alt row to 2 sts.
Next row: Work 2tog. Fasten off.
With RS facing, slip next 9 (9-13-13) sts onto a st holder. Join appropriate color, knit to last 2 sts. Work 2tog. Work as for left side, reversing all shapings.

SLEEVES
With A and smaller needles, cast on 30 (34-34-34) sts. Work 8 rows in (K2. P2) ribbing, inc 4 (2-2-2) sts evenly across last row. 34 (36-36-36) sts.

Change to larger needles and proceed in Stripe Pat beg on the 33rd (35th-1st-9th) row of pat, inc 1 st each end of needle on 3rd and every following 4th row until there are 56 (60-64- 68) sts. Cont even, ending on a 6th (14th-24th-4th) row of Stripe Pat.

Shape raglans: Cast off 2 sts beg next 2 rows. Dec 1 st each end of needle on next and every alt row to 12 (14-16- 16) sts. Next row: Work 2tog. Purl to last 2 sts. Work 2tog. 10 (12-14-14) sts. Leave sts on a st holder.

FINISHING
Neckband: Sew raglan seams leaving left back raglan seam open. With RS facing, A and smaller needles, K74 (74-86- 86) around neck edge.
Work 5 rows in (K2. P2) ribbing. Cast off in ribbing. Sew left back raglan and neckband seam. Sew side and sleeve seams.

أعلى

عنوان المشاركة: Re: الحقينى يا لهلوبة
مرسل: الأربعاء مايو 22, 2013 6:43 am 
غير متصل
مراقب عام
مراقب عام
مكان: المنصورة

لا ياحبيبتى ده المفروض العكس
يعنى المفروض ان الكم يطلع معاكى اطول من الامام بجزء صغير جدا بحيث يديكى دوران الرقبه اللى هتلقطى عليه

طيب انتى شغالة بالالوان برضه وهل انتى شغاله بنفس مقاسات الابر والخيط؟
شوفى الحاجات دى وراجعيها لانها بتفرق

الباترون كمان بيقيس بالسطر مش بالسم وده يخلى الشغل اكثر دقة فانا مستغربة من الغلط عندك

كنت اتمنى اساعدك لو تعرفى تصورى الشغل وتوريهولى ممكن افيدك اكتر

دورة تعلم الكروشيه من البداية وحتى الإحتراف

صورة

أعلى

مرسل: الأربعاء مايو 22, 2013 8:09 am 
غير متصل
عضو متالق
عضو متالق
ماشى يا لولو ح اصور البلوفر و يا رب الصورة تنزل
مقاس الخيط مظبوط بس الابر مقاسها اصغر نمرة المفروض 4 انا شغالة ب 3 يمكن ده السبب
بس مقاس الابر اللى ع الخيط بيخلى الشغل مفتح و الغرز مش مظبوطة ؟؟ افيدينى الله يكرمك :?: :?: :!: :!:

أعلى

مرسل: الأربعاء مايو 22, 2013 5:19 pm 
غير متصل
مراقب عام
مراقب عام
مكان: المنصورة
ميرفت كتب:
ماشى يا لولو ح اصور البلوفر و يا رب الصورة تنزل
مقاس الخيط مظبوط بس الابر مقاسها اصغر نمرة المفروض 4 انا شغالة ب 3 يمكن ده السبب
بس مقاس الابر اللى ع الخيط بيخلى الشغل مفتح و الغرز مش مظبوطة ؟؟ افيدينى الله يكرمك :?: :?: :!: :!:

فعلا انتى عندك حق عادة مقاس الابر اللى بيبقا مكتوب على الخيط بيطلع الشغل مرخى وشكله مش قيم وانا فعلا بقلل مقاس الابرة يعنى لو مكتوب على الخيط 4 بشتغل انا ب 3
بس الباترون بقا مختلف لو الباترون قالك اشتغلى بابر 4 يبقا لازم ابر 4 عشان المقاسات وعدد الغرز

يعنى اهم حاجه تركزى عليها الاول مقاس الابرة اللى الباترون طالبه ده مايتغيرش
انما ممكن تغيرى مقاس الابرة اللى مكتوب على الخيط
اقصد فى النهاية لو الباترون طالب انك تشتغلى على ابر 4 دورى على خيط مكتوب علية نشتغلة بابر مقاس 5 او5.5 وهاتيه واشتغليه بابر 4

اتمنى تكون الفكرة وصلت

بالنسبة للبلوفر انتى خلصتى الكم وخيطيه ولا بتقفلى الشغل ازاى ؟
ممكن تكونى مظبطيش حردة الكم على حردة الباط كويس وانتى بتوصليهم ببعض جربى تانى كدا تحطيهم على بعض

دورة تعلم الكروشيه من البداية وحتى الإحتراف

صورة

أعلى

إرسال موضوع جديد الرد على الموضوع  [ 4 مشاركة ] 

أقرا ايضا
شغلى مظبوط ولا فيه حاجه غلط؟
سؤال فى حردة الكم
سؤال عن حردة الكم الرجلان
حردة الكم الرجلان وحردة الرقبه
ازاى اعرف اعمل الكم المحرود فى التريكولبنوتة كبيرة
الضفيرة دى يه؟؟ يا لهلوبة
لهلوبة للخيوط الصيفية ؟؟؟؟