إرسال موضوع جديد الرد على الموضوع  [ 21 مشاركة ]  الانتقال إلى صفحة السابق  1, 2, 3  التالي
الكاتب رسالة
 عنوان المشاركة: Re: بلوفر تريكو طويل للسيدات بهاى كوله والباترون والشرح بالعربى
مرسل: السبت يناير 10, 2015 7:21 pm 
غير متصل
مراقب عام
مراقب عام
مكان: المنصورة

بلوفر تريكو طويل للسيدات بهاى كوله والباترون والشرح بالعربى

lolo92 كتب:
أنا مش فاهمة الحتة دي ازاي هشتغل ارتفاع في الرقبة الخلفية ويعني ايه هشتغل جرسية لحد المنتصف الخلفي
ثم هنشتغل إرتفاع فى الرقبة الخلفية كالتالى
هنشتغل جرسيه حتى نصل إلى المنتصف الخلفى ثم هنضع علامة ثم هنشتغل 8 غرز ثم هنلف الشغل ونشتغل 16 غرزة مقلوب ثم هنلف الشغل ونشتغل 24 غرزة عدل ثم هنلف الشغل ونشتغل 32 مقلوب ثم هنلف الشغل ونشتغل 40 عدل ثم هنلف الشغل ونشتغل 48 مقلوب
هنستمر هكذا وفى كل لفة هنزود 8 غرز حتى نكون قد إشتغلنا 64_64_80_80_80_80 غرزة
هنلف الشغل ونشتغل سطر عدل فوق كل الغرز حتى العلامة فى المنتصف الخلفى

يعنى هتشتغلى عدد من السطور فوق عدد معين من الغرز فقط فوق الجزء الخلفى نفس فكرة السطور القصيرة لو تسمعى عنها

هتشتغلى عادى لغاية ماتوصلى لنص الظهر هتحطى علامه ومن هنا هتبداى زى ماهو مشروح ولو مش فاهمه اشحرحلك بطريقة تانية

دورة تعلم الكروشيه من البداية وحتى الإحتراف

صورة

أعلى

مرسل: السبت يناير 10, 2015 7:33 pm 
غير متصل
عضو
عضو
مجهود كبير منك تسلم ايديكي

أعلى

مرسل: السبت يناير 10, 2015 9:09 pm 
غير متصل
مراقب عام
مراقب عام
مريمية كتب:
مجهود كبير منك تسلم ايديكي

يسلملى ذوقك
نورتى الموضوع

صورة

أعلى

مرسل: الأحد يناير 11, 2015 10:32 pm 
غير متصل
عضو فعال
عضو فعال
معلش انا ما عرفتش اوضح سؤالي انا كان قصدي ازاي هعرف اني وصلت لنص الظهر هل هقسم الغرز على اتنين وبعدين اعد نص الغرز يبقى انا كده وصلت لنص الظهر ولا هشتغل عادي لحد ما اقدر كده ان ده نص الظهر ؟؟

ثانيا انا الرقبة دي عجبتني وحبيت اجربها على بلوفر عملته ومفتوح من الصدر هو مش مفتوح اوي بس يعني مالهوش رقبة لكن طبعا الرقبة بتاعته باديها من الكتف .....اللي عملته هو الاتي بديت 168 غرزة وبعدين اشتغلت 16 سطر بتوع الباترون التالت وبعدين عملت التنقيص اللي مكتوب للمقاس الاول وبعدين عملت 16 سطر تانيين عشان اطوله شوية والمفروض على الابرة 90 غرزة دلوقتي والبداية من الكتف فهل هيتفع اني اضبط السطور القصيرة عشان اكمل الرقبة بالغرزة البليسية ولا لا
مع العلم انه الرقبة شكلها جميل على البلوفر لحد دلوقتي
زكمان انا ما يفرقش معاية اني لو لقيتها مش تمام افكها .... لاني بجرب وبشوف اؤا اعرف اعمل شكل جديد للبلوفر ولا لا :)
مع العلم كمان ان شكل البلوفر هو انه مفتوح من الامام ومن ورا مقفول يعني ارتفاع ورا اكتر من الامام

يعني رقبته الاصلية هي رقبة البلوفر ده

knitting-patterns/topic-t10984.html

ولو انا فعلا عشان اوصل للمنتصف الخلفي المفروض اني اشتغل نص الغرز اللي هي في حالتي 45 ممكن اني اقص الخيط وابدأ اشتغل السطوؤ والقصيرة والبيلسية من المنتصف الخلفي ؟؟

أعلى

مرسل: الاثنين يناير 12, 2015 11:02 pm 
غير متصل
مراقب عام
مراقب عام
lolo92 كتب:
معلش انا ما عرفتش اوضح سؤالي انا كان قصدي ازاي هعرف اني وصلت لنص الظهر هل هقسم الغرز على اتنين وبعدين اعد نص الغرز يبقى انا كده وصلت لنص الظهر ولا هشتغل عادي لحد ما اقدر كده ان ده نص الظهر ؟؟

ثانيا انا الرقبة دي عجبتني وحبيت اجربها على بلوفر عملته ومفتوح من الصدر هو مش مفتوح اوي بس يعني مالهوش رقبة لكن طبعا الرقبة بتاعته باديها من الكتف .....اللي عملته هو الاتي بديت 168 غرزة وبعدين اشتغلت 16 سطر بتوع الباترون التالت وبعدين عملت التنقيص اللي مكتوب للمقاس الاول وبعدين عملت 16 سطر تانيين عشان اطوله شوية والمفروض على الابرة 90 غرزة دلوقتي والبداية من الكتف فهل هيتفع اني اضبط السطور القصيرة عشان اكمل الرقبة بالغرزة البليسية ولا لا
مع العلم انه الرقبة شكلها جميل على البلوفر لحد دلوقتي
زكمان انا ما يفرقش معاية اني لو لقيتها مش تمام افكها .... لاني بجرب وبشوف اؤا اعرف اعمل شكل جديد للبلوفر ولا لا :)
مع العلم كمان ان شكل البلوفر هو انه مفتوح من الامام ومن ورا مقفول يعني ارتفاع ورا اكتر من الامام

يعني رقبته الاصلية هي رقبة البلوفر ده

knitting-patterns/topic-t10984.html

ولو انا فعلا عشان اوصل للمنتصف الخلفي المفروض اني اشتغل نص الغرز اللي هي في حالتي 45 ممكن اني اقص الخيط وابدأ اشتغل السطوؤ والقصيرة والبيلسية من المنتصف الخلفي ؟؟

لا يالولو الرقبه دى مش هتنفع على البلوزة دى خااااااااااالص

لو عاوزة تعملى هاى كول للبلوزة اللى انتى اشتغلتيها هتلقطى عادى على دوران الرقبة وتشتغلى بليسية لغاية ماتوصلى للطول اللى انتى عاوزاه بس علشان حردة الرقبة من قدام عميقة اكثر من اللازم ممكن تشتغلى السطور القصيرة من قدام مش من ورا علشان ترفع الهاى كول من قدام شويه

صورة

أعلى

مرسل: الثلاثاء يناير 13, 2015 6:18 am 
غير متصل
عضو فعال
عضو فعال
اها تمام هو ده اللي انا كنت عيزاه
يعني انا اشتغل نفس السطور القصيرة دي من قدام مش من ورا صح؟؟؟؟

أعلى

مرسل: الثلاثاء يناير 13, 2015 7:10 pm 
غير متصل
مراقب عام
مراقب عام
lolo92 كتب:
اها تمام هو ده اللي انا كنت عيزاه
يعني انا اشتغل نفس السطور القصيرة دي من قدام مش من ورا صح؟؟؟؟

تمام ياجميل وتحددى النص الامامى بانك تعدى الغرز وتقسمى على 2 ثم على 2 وانتى مش هتقصى الخيط ولا هتدخلى خيط جديد انتى بتشتغلى السطور القصيرة بنفس الخيط

صورة

أعلى

مرسل: الأحد فبراير 01, 2015 5:37 am 
غير متصل
عضو
عضو
بسم الله ما شاء الله عليك ربنا يحفظك

أعلى

مرسل: الأحد فبراير 01, 2015 8:10 pm 
غير متصل
مراقب عام
مراقب عام
ليزا كتب:
بسم الله ما شاء الله عليك ربنا يحفظك

ربنا يكرمك حبيبتى
اتمنى لك المتعه والفائدة والصحبه الصالحه فى لهلوبه

صورة

أعلى

مرسل: الثلاثاء أغسطس 30, 2016 12:57 pm 
غير متصل
عضو جديد
عضو جديد
صورة

أعلى

إرسال موضوع جديد الرد على الموضوع  [ 21 مشاركة ]  الانتقال إلى صفحة السابق  1, 2, 3  التالي

أقرا ايضا
فست تريكو طويل مميز وجديد بكوله درابيه والشرح والباترون بالعربى
بلوزة تريكو بغرزة الطوق للسيدات والباترون والشرح بالعربى
بلوفر تريكو برقبة سابرينا وضفاير للسيدات والباترون بالعربى
بلوفر تريكو حريمى بغرزة الأمواج المتداخلة والباترون والشرح بالعربى
كاب كوت تريكو طويل حريمى بضفائر بسيطة والباترون مع الشرح بالعربى
سترة تريكو للشباب كت بسوسته والباترون والشرح بالعربى
بونشو تريكو طويل بضفائر بالباترون والشرح الكامل بالعربى
كارديجان تريكو طويل مفتوح من الأمام بالباترون والشرح بالعربى
بوليرو تريكو حريمى بغرزة الجرس والباترون والشرح بالعربى
طاقية تريكو للشباب برسمة جاكار والباترون والشرح بالعربى