إرسال موضوع جديد الرد على الموضوع  [ 26 مشاركة ]  الانتقال إلى صفحة السابق  1, 2, 3
الكاتب رسالة
 عنوان المشاركة: Re: إسكارف تريكو بيضاوى بالباترون والشرح بالعربى
مرسل: الاثنين يونيو 30, 2014 8:49 pm 
غير متصل
عضو فعال
عضو فعال

إسكارف تريكو بيضاوى بالباترون والشرح بالعربى

دلوقتيي انا هبدأ اعمل في الاسكارف ده لأنه عيني عليه من زمان هو انا عملت البداية وجيت اشتغل الباترون وقفت من اول سطر هو في الرسمة بتاعت الباترون لما جيت ببص فيها لأن اللي في الصورة خط صغير ولما بكبر عيني بتزغلل المهم لما جيت بصيت في الرسمة لقيت انه فيه بعد اول خمس غرز 5 لفات و5 تنقيصات وبعدين اتنين عدل وبعدين نفس الكلام 5 تنقيصات وخمس لفات فلما جيت ابص عليهم في اللي حضرتك كتباه لقيتك كاتبة نكرر ما بين الأقواس اربع مرات فبرضو ما عرفتش يعني انا بكرر ما بين الأقواس بأول تنقيص ولفة ولا بكرر 4 مرات من غير اول تنقيص ولفة وبالتالي يكونوا خمسة؟؟؟

طبعا نفس الكلام بالنسبة لباقي السطور انا بكرر بأول مرة عملت فيها اللي ما بين قوسين ولا بكرر بنفس العدد اللي مكتوب يعني لو قالي كرر 4 مرات يعني هعمل 4 بس بأول وحدة عملتها ولو قال 3 يعني تالتة وهكذا..؟؟؟

بس اعتقد اني لو عملت التكرار مع الأولى يعني لو عملت التكرار اربعة + اول وحدة يعني خمسة مش هينفع اصلا لأنه انا عندي 31 غرزة بس ولا ايه ؟؟
ثانيا بقى لما بيقول نزود في اخر غرزة خلف وامام هو هنا بيقولي الطريقة اللي هزود بيها صح يعني مثلا في اول سطر اخر ست غرز انا هشتغل خمسة عدل وبعدين سادس وحدة هعملها خلف وامام العمل عشان ازود غرزة صح كده؟؟

معلش انا اسفة انا عارفة انك تعبانة بس اصل بجد نفسي اعمله اوي :)

أعلى

مرسل: الاثنين يونيو 30, 2014 10:16 pm 
غير متصل
عضو فعال
عضو فعال
خلاص خلاص انا اكتشفت اني مسخرة انا بسبب الخط بتاع الصورة شفت اخر رقم 6 بدل 1 المشكلة اني شفتها 6 بالعربي ازاي ما جاش في بالي انها 1 بما انه كل الأرقام في الباترون مكتوبة بالانجليزي ما اعرفش ازاي بس انا اقعدت ابحث وادور في كل مكان عشان اشوف انا غلطانة في ايه ولما شفت الباترون الأصلي اللي بالانجليزي قلت مش ممكن يعني لهلوبة هتغلط غلطة زي دي وبعدين افتكرت ورجعت للصورة واكتشفت غبائي :D :D

وعرفت انه المفروض اكرر اربع مرات بالاولى يعني خمسة لأنه رقم 6 اللي شفته غلط هو اللي لخبطني وخليني مش عارفة اكرر كام مرة بس بما اني اكتشفت انه الرقم يساوي 1 ففهمت :) :D

أعلى

مرسل: الخميس يوليو 03, 2014 12:27 am 
غير متصل
مراقب عام
مراقب عام
مكان: المنصورة
lolo92 كتب:
دلوقتيي انا هبدأ اعمل في الاسكارف ده لأنه عيني عليه من زمان هو انا عملت البداية وجيت اشتغل الباترون وقفت من اول سطر هو في الرسمة بتاعت الباترون لما جيت ببص فيها لأن اللي في الصورة خط صغير ولما بكبر عيني بتزغلل المهم لما جيت بصيت في الرسمة لقيت انه فيه بعد اول خمس غرز 5 لفات و5 تنقيصات وبعدين اتنين عدل وبعدين نفس الكلام 5 تنقيصات وخمس لفات فلما جيت ابص عليهم في اللي حضرتك كتباه لقيتك كاتبة نكرر ما بين الأقواس اربع مرات فبرضو ما عرفتش يعني انا بكرر ما بين الأقواس بأول تنقيص ولفة ولا بكرر 4 مرات من غير اول تنقيص ولفة وبالتالي يكونوا خمسة؟؟؟

طبعا نفس الكلام بالنسبة لباقي السطور انا بكرر بأول مرة عملت فيها اللي ما بين قوسين ولا بكرر بنفس العدد اللي مكتوب يعني لو قالي كرر 4 مرات يعني هعمل 4 بس بأول وحدة عملتها ولو قال 3 يعني تالتة وهكذا..؟؟؟

بس اعتقد اني لو عملت التكرار مع الأولى يعني لو عملت التكرار اربعة + اول وحدة يعني خمسة مش هينفع اصلا لأنه انا عندي 31 غرزة بس ولا ايه ؟؟
ثانيا بقى لما بيقول نزود في اخر غرزة خلف وامام هو هنا بيقولي الطريقة اللي هزود بيها صح يعني مثلا في اول سطر اخر ست غرز انا هشتغل خمسة عدل وبعدين سادس وحدة هعملها خلف وامام العمل عشان ازود غرزة صح كده؟؟

معلش انا اسفة انا عارفة انك تعبانة بس اصل بجد نفسي اعمله اوي :)

lolo92 كتب:
خلاص خلاص انا اكتشفت اني مسخرة انا بسبب الخط بتاع الصورة شفت اخر رقم 6 بدل 1 المشكلة اني شفتها 6 بالعربي ازاي ما جاش في بالي انها 1 بما انه كل الأرقام في الباترون مكتوبة بالانجليزي ما اعرفش ازاي بس انا اقعدت ابحث وادور في كل مكان عشان اشوف انا غلطانة في ايه ولما شفت الباترون الأصلي اللي بالانجليزي قلت مش ممكن يعني لهلوبة هتغلط غلطة زي دي وبعدين افتكرت ورجعت للصورة واكتشفت غبائي :D :D

وعرفت انه المفروض اكرر اربع مرات بالاولى يعني خمسة لأنه رقم 6 اللي شفته غلط هو اللي لخبطني وخليني مش عارفة اكرر كام مرة بس بما اني اكتشفت انه الرقم يساوي 1 ففهمت :) :D

طيب الحمد لله انك على الطريق الصحيح
واى اسئلة او مشاكل تقابلك انا تحت امرك

دورة تعلم الكروشيه من البداية وحتى الإحتراف

صورة

أعلى

مرسل: الجمعة يوليو 04, 2014 10:19 pm 
غير متصل
عضو فعال
عضو فعال
هو انا خلصت خلاص الاسكارف بس شفت جملة اخيرة لخبطتني هو ليه بيقول ما اشدش الخيط قصدي انهي خيط ده اللي مش هيتشد يعني بعد ما اقفل كل الغرز ما اشدش الخيط في الاخر ولا ايه؟؟؟

وكمان هو ازاي يعني اضبطه بالدبابيس ايه مش فاهمة الحتة دي؟؟

أعلى

مرسل: الخميس يوليو 10, 2014 3:03 pm 
غير متصل
عضو فعال
عضو فعال
على فكرة انا خلصت الاسكارف وقفلته بغض النظر مش عارفة اذا اللي انا عملته صح ولا لا بس طلع شكله حلو

أنا شغالة من على نت الفون فمش هعرف انزله دلوقتي بس هبقى انزلها اول ما ادفع النت :)

أعلى

مرسل: الاثنين نوفمبر 03, 2014 12:11 am 
غير متصل
مراقب عام
مراقب عام
مكان: المنصورة
lolo92 كتب:
هو انا خلصت خلاص الاسكارف بس شفت جملة اخيرة لخبطتني هو ليه بيقول ما اشدش الخيط قصدي انهي خيط ده اللي مش هيتشد يعني بعد ما اقفل كل الغرز ما اشدش الخيط في الاخر ولا ايه؟؟؟

وكمان هو ازاي يعني اضبطه بالدبابيس ايه مش فاهمة الحتة دي؟؟

انا عارفه ان الاجابه متأخرة بس علشان لو حد عاوز يسأل برضه نفس السؤال يبقا عارف الإجابه
انا اقصد وانتى بتقفلى ماتشديش الخيط اللى انتى بتشتغلى بيه يعنى أثناء التقفيل علشان مايبقاش الشغل مشدود فيبقا عندك طرف البداية مرخى وطرف التقفيل مشدود
اما تظبطيه بالدبابيس اقصد انك بعد مابتغسليه بيكون مكرمش ومكلكع فانتى هتفرديه كويس جدا ولو احتاج تثبيت بالدبابيس علشان الاطراف مثلا ماتبرمش تثبتيها بدبابيس ضغط لغايه ماينشف ويأخد الشكل بتاعه بدون كرمشه أو كلاكيع

lolo92 كتب:
على فكرة انا خلصت الاسكارف وقفلته بغض النظر مش عارفة اذا اللي انا عملته صح ولا لا بس طلع شكله حلو

أنا شغالة من على نت الفون فمش هعرف انزله دلوقتي بس هبقى انزلها اول ما ادفع النت :)

ألف مروك ياقمر
وفى إنتظار رؤية الشال بفارغ الصبر

دورة تعلم الكروشيه من البداية وحتى الإحتراف

صورة

أعلى

إرسال موضوع جديد الرد على الموضوع  [ 26 مشاركة ]  الانتقال إلى صفحة السابق  1, 2, 3

أقرا ايضا
إسكارف تريكو مثلث بالغرزة المرنة جديد ومميز مع الباترون والشرح بالعربى
قفاز تريكو للأطفال بالباترون والشرح بالعربى
بالطو _ مانطو تريكو من سن 3 _24 شهر بالباترون والشرح بالعربى
حجاب التربون تريكو بالباترون والشرح بالعربى
بونشو تريكو للمواليد مقاس 0-24 شهر بالباترون والشرح بالعربى
بودى كت تريكو بضفائر من الجوانب بالباترون والشرح بالعربى
فستان تريكو كلوش للبنات من 3 الى 12 سنه بالباترون والشرح بالعربى
سويتر تريكو للبنات سهل جدا بالباترون والشرح كامل بالعربى
تونيك تريكو بكسرات على الوسط بالباترون والشرح بالعربى
معصم تريكو بالغرزة المرنة وضفيرة سهل جدا بالباترون والشرح بالعربى