إرسال موضوع جديد الرد على الموضوع  [ 40 مشاركة ]  الانتقال إلى صفحة السابق  1, 2, 3, 4  التالي
الكاتب رسالة
 عنوان المشاركة: Re: توب تريكو للصيف بنص كم وكشكشة لاسيه بباترون مترجم للعربى
مرسل: الثلاثاء يونيو 04, 2013 6:37 am 
غير متصل
مراقب عام
مراقب عام
مكان: المنصورة

توب تريكو للصيف بنص كم وكشكشة لاسيه بباترون مترجم للعربى

baby jana كتب:
السلام عليكم يا لهلوبة
ما شاء الله ... والله انتي اسم على مسمى لهلوبة بجد
بس للأسف صورة الفستان ما ظهرت عندي
يا ريت تلاقوا حل لمشكلة هالصور لأنهم جننوني :cry:

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
يسلملى ذوقك حبيبتى
وان شاء الله خلال ايام مش هتكون فيه صورة فى المنتدى مش ظاهرة احنا بنعمل على حل المشكلة

دورة تعلم الكروشيه من البداية وحتى الإحتراف

صورة

أعلى

مرسل: الأربعاء يونيو 12, 2013 10:43 am 
غير متصل
عضو جديد
عضو جديد
تسلم الايادى ومشكورة على مجهودك الرائع والواضح فى تسهيل شرح الباترونات للعضوات ومساعدهتن ولكن الصور لم تظهر عندى ويبدوا انها مشكلة عامة
ايضا لى سؤال لم استطع تغيير كلمة السر الخاصة بى وارجوا من الادارة مساعدتى فى ذلك برسالة خاصةولكى جزيل الشكر والامتنان

أعلى

مرسل: الأربعاء يونيو 12, 2013 1:18 pm 
غير متصل
مراقب عام
مراقب عام
زهرة البانسية كتب:
تسلم الايادى ومشكورة على مجهودك الرائع والواضح فى تسهيل شرح الباترونات للعضوات ومساعدهتن ولكن الصور لم تظهر عندى ويبدوا انها مشكلة عامة
ايضا لى سؤال لم استطع تغيير كلمة السر الخاصة بى وارجوا من الادارة مساعدتى فى ذلك برسالة خاصةولكى جزيل الشكر والامتنان

يسلملى ذوقك حبيبتى
بالفعل هناك بعض المواضيع لا تظهر بها الصور وده بسبب نقل الصور الى استضافة اخرى وجارى العمل على حل هذه المشكله
بالنسبة للباسورد سابلغ الادارة وان شاء الله تحل المشكلة

صورة

أعلى

مرسل: الجمعة يونيو 28, 2013 6:16 pm 
غير متصل
عضو
عضو
صورة الموديل مش ظاهرة عندى :(

أعلى

مرسل: الأحد يناير 19, 2014 6:32 am 
غير متصل
مراقب عام
مراقب عام
ام رؤى كتب:
صورة الموديل مش ظاهرة عندى :(

الصور موجودة عزيزتى
حاولى مرة أخرى أو قومى بفتحها فى نافذة جديدة

صورة

أعلى

مرسل: الجمعة فبراير 14, 2014 10:21 pm 
غير متصل
عضو فعال
عضو فعال
الصور مش ظاهرة :( عايزة اشووف ام١ و٢ عشان عايزة اشتغله وكمان عايزة اشوف صورة المقاسات النهائية

هو انا ممكن اشتغله بالخيوط القطن عشان يبقى خفيف للصيف؟؟؟

وعلى فكرة انا لما بشتري الخيوط كل المحلات اللي بروحها الخيوط اللي بيبيعوها مش بيبقى مكتوب عليها اي معلومات قصدي الابر المستخدمة وقياس الوحدة فهل ده ممكن يعمل مشكلة في القياس النهائي يعني ممكن يغير القياس اوي ؟؟؟ مع العلم انه يمكن يكون مقاسي لارج تقريبا او اكس لارج ؟؟؟

أعلى

مرسل: الأحد فبراير 16, 2014 2:49 pm 
غير متصل
مراقب عام
مراقب عام
lolo92 كتب:
الصور مش ظاهرة :( عايزة اشووف ام١ و٢ عشان عايزة اشتغله وكمان عايزة اشوف صورة المقاسات النهائية

هو انا ممكن اشتغله بالخيوط القطن عشان يبقى خفيف للصيف؟؟؟

وعلى فكرة انا لما بشتري الخيوط كل المحلات اللي بروحها الخيوط اللي بيبيعوها مش بيبقى مكتوب عليها اي معلومات قصدي الابر المستخدمة وقياس الوحدة فهل ده ممكن يعمل مشكلة في القياس النهائي يعني ممكن يغير القياس اوي ؟؟؟ مع العلم انه يمكن يكون مقاسي لارج تقريبا او اكس لارج ؟؟؟

ان شاء الله احاول رفع الصور من جديد
الخيوط الغير مكتوب عليها معلومات دى خيوط رديئة الصنع ورخيصه وحرام تتعبى نفسك بالشغل بيها
وعلى العموم ممكن تسألى صاحب المحل لانه اكيد عنده خبرة بحكم عملة فى المجال الخيط اللى انتى اخترتية تشتغليه بابر مقاس كام؟

صورة

أعلى

مرسل: الأحد فبراير 16, 2014 8:08 pm 
غير متصل
عضو فعال
عضو فعال
المشكلة اني اصلا في خيوط اشتريتها مكتوب عليها ٤-٤ونص وقياس الوحدة لكن ما اكتشفتش انه مكتوب عليها الا لما جيت لأن الست ما سألتنيش انتي عايزة مقاس كام ففكرت انه ما عندهاش غير المقاس ده لأني مش شايفة غيره على الرف وكده كده انا صعب علية اروح الهرم كل شوية عشان اشتري ومش هينفع اروح اشتري خمس ست بكرات مرة واحدة لأنه ممكن يطلعوا مش كفاية ويبقى لازم اروح هناك عشان اشتري نفس النوعية ونفس اللون ونفس كل حاجة وانا ما اقدرش اروح هناك اما بقى المحل اللي موجود في اكتوبر بسأله على الخيط بيقولي احسن نوعية وانا عارفة ان ده كلام بس انا ما اقدرش اقول حاجة ودول اصلا تقريبا ناس مش فاهمة اوي لأن ده مش محل متخصص وما فيش هنا محلات متخصصة فللأسف هو ده اللي متوفر عندي ويعني اهي الخيوط بتمشي الحال انا كنت عملت بيه بلوفر الطفل ورحت غسلته عشان اجرب الحمدلله لقيته ما باظش ولا حصلتله حاجة بس المشكلة عندي في المقاسات هل هيتغير المقاس اوي ولا ايه؟؟ ولو هيتغير هيطلع واسع ولا ضيق ولا ايه؟؟؟ ايه الحل؟؟

أعلى

مرسل: الأحد فبراير 16, 2014 8:36 pm 
غير متصل
مراقب عام
مراقب عام
lolo92 كتب:
المشكلة اني اصلا في خيوط اشتريتها مكتوب عليها ٤-٤ونص وقياس الوحدة لكن ما اكتشفتش انه مكتوب عليها الا لما جيت لأن الست ما سألتنيش انتي عايزة مقاس كام ففكرت انه ما عندهاش غير المقاس ده لأني مش شايفة غيره على الرف وكده كده انا صعب علية اروح الهرم كل شوية عشان اشتري ومش هينفع اروح اشتري خمس ست بكرات مرة واحدة لأنه ممكن يطلعوا مش كفاية ويبقى لازم اروح هناك عشان اشتري نفس النوعية ونفس اللون ونفس كل حاجة وانا ما اقدرش اروح هناك اما بقى المحل اللي موجود في اكتوبر بسأله على الخيط بيقولي احسن نوعية وانا عارفة ان ده كلام بس انا ما اقدرش اقول حاجة ودول اصلا تقريبا ناس مش فاهمة اوي لأن ده مش محل متخصص وما فيش هنا محلات متخصصة فللأسف هو ده اللي متوفر عندي ويعني اهي الخيوط بتمشي الحال انا كنت عملت بيه بلوفر الطفل ورحت غسلته عشان اجرب الحمدلله لقيته ما باظش ولا حصلتله حاجة بس المشكلة عندي في المقاسات هل هيتغير المقاس اوي ولا ايه؟؟ ولو هيتغير هيطلع واسع ولا ضيق ولا ايه؟؟؟ ايه الحل؟؟

انا قولتلك لو الخيط أرفع من اللى مطلوب اولا الغرزة هتبقا مفرغة وكمان المقاس هيبقا اضيق
ولو الخيط أتخن من المطلوب الغرزة هتبقا ناشفة قوى وكمان المقاس هيبقا اوسع

الحل ان لو مافيش قدامك غير الخيط الرفيع اشتغلى بفتلتين كانهم فتلة واحدة بالابر المطلوبه فى الباترون

صورة

أعلى

مرسل: السبت سبتمبر 20, 2014 6:17 pm 
غير متصل
عضو فعال
عضو فعال
انا ما اعرفش اذا انتي شفتي السؤال بتاع الاكمام ولالا يا رب تشوفيه وتحاوبيني لاني بشتغل في البلوفر ومش باقي غير الاكمام عشان اعملها :(
سؤال في الاكمام اولا هو لما بيقولي اتاكدي اني خلف العمل فازاي يعني ما انا كده كده هعمل سطر البداية وانا هعتبر سطر البداية واحد وبعدين سطر عدل هيكون خلف العمل صح ولالا
ثانيا لما ابدأ
غرزة حافة, (16 - 18 - 20 - 22 - 24 - 26 غرزة جرسيه),(M1A عبارة عن 20 غرزة), (M2A عبارة عن 30 غرزة)مرتين,(M3A عبارة عن 20 غرزة),(16 - 18 - 20 - 22 - 24 - 26 غرزة جرسيه),غرزة حافة
اول سؤال هي غرزة الجرسية في السطر اللي بعد السطر العدل هعمله سطر عدل ولا مقلوب ؟؟؟
ثانيا انا بما اني بشتغل رايح جاي ومش دائري يبقى انا كده هنتهي في السطور الامامية بM3 يبقى كده مش المفروض وانا راجعة في السطور الخلفية اللي هي الزوجية (على اساس اني عادة سطر البداية) يبقى المفروض هبدا من M3 مش كده ؟؟؟؟
بمعنى
اولا سطر البداية ......> س١
السطر العدل....>س٢
ابدا بالباترون
س٣.........>غرزة حافة, (16 - 18 - 20 - 22 - 24 - 26 غرزة عدلة ولا مقلوبة ؟؟؟),(س١ من M1A عبارة عن 20 غرزة), (س١ من M2A عبارة عن 30 غرزة)مرتين,(س٣ من M3A عبارة عن 20 غرزة),(16 - 18 - 20 - 22 - 24 - 26 غرزة جرسيه),غرزة حافة
س٤........>غرزة حافة, (16 - 18 - 20 - 22 - 24 - 26 غرزة جرسيه),(س٢ من M3A عبارة عن 20 غرزة), (س٢ من M2A عبارة عن 30 غرزة)مرتين,(س٢ من M1A عبارة عن 20 غرزة),(16 - 18 - 20 - 22 - 24 - 26 غرزة جرسيه),غرزة حافة
ولا
س٤.......>غرزة حافة, (16 - 18 - 20 - 22 - 24 - 26 غرزة جرسيه),(س٢ من M1A عبارة عن 20 غرزة), (س٢ من M2A عبارة عن 30 غرزة)مرتين,(س٢ من M3A عبارة عن 20 غرزة),(16 - 18 - 20 - 22 - 24 - 26 غرزة جرسيه),غرزة حافة

حاجة كمان بالنسبة لترجمة الباترون هو مش المفروض بما اني بشتغل امام وخلف يبقى المفروض العدل يبقى مقلوب والمقلوب يبقى عدل في خلف العمل زي ما هو في الفايل الاصلي موضحة

المربع الابيض=K from RS, P from WS
المربع اللي فيه اكس =P from RS, K from WS

حاجة اخيرة ينفع اعمل النص كم كم طويل يعني هشتغل الباترون عادي لحد ما اخلصه لكن التنقيص بتاع حردة الكم ما اعملهوش وبعدين اشتغل غرزة جرسية لحد لما كون قربت على الطول اللي انا عايزاه وابدا اقفل عشان حردة الكم وبعدين اجي اشتغل كم غرزة جرسية وبعدين اقفل التقفيل التاني واول ما وصل للطول اللي عايزاه واكون مضبطة نه يكون امام العمل واشتغل ٢ مع بعض وبعدين اقفل
انا بقولك على طول الكم لان عندي قميص بداية كمه مشغول شبه كده ولكن باقي الكم مشغول عادي
انا خلصت الجسم
وفي السطر ده ( يصل الطول إلى 40 - 41 - 42 - 43 - 44 - 45 سم هنقفل 8 غرز فى كل جانب عشان حردة الباط (بمعنى هنقفل 4 غرز على جانبى كل علامة) )بديت اشتغل رايح جاي والتنقيص عملت كل واحد لوحده يعني ما اشتغلتهوش دائري ولا ببكرة خيط وحدة

أعلى

إرسال موضوع جديد الرد على الموضوع  [ 40 مشاركة ]  الانتقال إلى صفحة السابق  1, 2, 3, 4  التالي

أقرا ايضا
باترون جوانتى تريكو بدون أصابع مترجم للعربى
باترون تيشيرت تريكو حريمى كاجوال بكم قصير مترجم للعربى
سليبر تريكو بناتى مترجم للعربى بالباترون والشرح الكامل
باترون شال تريكو مستطيل بغرزة لاسية وضفيرة مترجم للعربى
بلوفر تريكو ولادى بكابتشو وجيب كانجرو بالباترون مترجم للعربى
باترون جاكت تريكو كاجوال مفتوح بسوستة للأولاد مترجم للعربى
قفاز تريكو مترجم
باترون بلوفر تريكو مربعات ملونة ولادى بالشرح والترجمة للعربى
بونشو تريكو بضفاير بالباترون مترجم للعربيه
رقبه تريكو بزراير لشتاء دافئ باترون مترجم للعربيه