إرسال موضوع جديد الرد على الموضوع  [ 17 مشاركة ]  الانتقال إلى صفحة السابق  1, 2
الكاتب رسالة
 عنوان المشاركة: Re: سؤال فى التوب تريكو للصيف بنص كم وكشكشة لاسيه
مرسل: السبت أكتوبر 11, 2014 11:05 pm 
غير متصل
مراقب عام
مراقب عام
مكان: المنصورة

سؤال فى التوب تريكو للصيف بنص كم وكشكشة لاسيه

إزيك ياحبيبتى ولو إنها متأخره شهرين تقريبا بس أتمنى منكم جميعا تقدروا ظروفى وإنشغالى
وبشكر ميرفت اللى بصراحه ماقصرتش وكانت ماليه الفراغ اللى حصل فى المنتدى وربنا يجازيها كل الخير

إن شاء الله يالولو هجاوب على أسئلتك هنا بس فيما بعد بإذن الله لو فيه اى استفسار خاص باى موضوع فى المنتدى ياريت يكون الاستفسار فى داخل الموضوع علشان الكل يستفيد ان شاء الله زى ما إتفقنا فى قوانين القسم

اقتباس:
_عندما يصل الطول إلى 40 - 41 - 42 - 43 - 44 - 45 سم هنقفل 8 غرز فى كل جانب عشان حردة الباط (بمعنى هنقفل 4 غرز على جانبى كل علامة)

ما عرفتش اعمله ازاي لاني لاحظت اني لو اشتغلت عادي ورحت مقفلة اول اربع بعد علامة البداية وبعدين قفلت الاربع اللي قبل العلامة اللي في النص وبعد اربعة اللي بعد العلامة اللي في النص وجيت اقفل اخر اربعة اللي قبل علامة البداية لاحظت انه هتتبقى غرزة في النص ما بين الاربع المقفولين اللي بعد علامة البداية والاربعة المقفولين اللي قبل علامة البداية ولا انا المفروض هقص الخيط واقفل كاني خلصت شغل وبعدين اجي اشتغل كل جزي لوحده ؟؟؟

لو ما فهمتيش قصدي يبقى قوليلي ازاي عمل حردة الباط والتقفيل هيتم ازاي اروجوكي ضروري جدا :(

بصى ياجميل انا طبعا مش عارفه انتى شغاله على اى مقاس ولكن هفترض انك شغاله على اول مقاس
يعنى انتى دلوقتى بعد التزويدات عندك 200 غرزة على الابرة وعلامتين العلامه الاولى فى اول السطر والعلامه التانيه بعد 100 غرزة تمام كدا

هتقفلى علشان حردة الباط كالتالى
هتقفلى اول 4 غرز اللى هما بعد العلامه اللى فى البدايه ثم هتشتغلى 92 غرزة عدل ثم هتقفلى 8 غرز (اللى هما 4 قبل و4 بعد العلامه الثانيه) ثم هتشتغلى 92 غرزة عدل ثم هتقفلى اخر 4 غرز (اللى هما قبل علامة البداية)

من اللحظة دى الشغل معدش دائرى هتشتغلى بعد كدا امام وخلف العمل يعنى الخيط اللى موجود عندك هتشتغلى بيه الجزء الامامى وتجيبى خيط جديد تشبكيه فى الشغل تشتغلى به الجزء الخلفى

اما الغرزة اللى متبقية دى اكيد غلط عندك فى العدد من البدايه

اقتباس:
وكمان لما جيت قريت الجزء الامامي في الباترون العربي والانجليزي لاحظت اختلاف في في الاتي

في العربي مكتوب
_هنستمر بعمل غرزة الجرسيه وفى نفس الوقت هنقفل عشان حردة الباط فى بداية كل سطر من كل جانب كالتالى
3غرز/ 5 - 5 - 5 - 1 - 2 - 2 مرة
لكن في الانجليزي مكتوب
Continue in stocking st, AT THE SAME TIME cast off to shape the armhole at the beg of every row each side: 3 sts 0-0-0-1-2-2 times,

فانا خايفة اكون شغالة باترون غلط اصلا

لا ياحبيبتى انتى شغاله صح الخطا كان منى فى ترجمة الارقام وانا صححته وان شاء الله مايكنش فيه اخطاء تانيه

دورة تعلم الكروشيه من البداية وحتى الإحتراف

صورة

أعلى

مرسل: السبت أكتوبر 11, 2014 11:34 pm 
غير متصل
مراقب عام
مراقب عام
اقتباس:
سؤال في الاكمام اولا هو لما بيقولي اتاكدي اني خلف العمل فازاي يعني ما انا كده كده هعمل سطر البداية وانا هعتبر سطر البداية واحد وبعدين سطر عدل هيكون خلف العمل صح ولالا

الباترون بيقول اننا هنشتغل السطر الاول عدل والسطر ده هيكون ظهر الشغل او خلف العمل (على خلاف اللى احنا متعودين عليه ان اول سطر بيكون وجه العمل بس الباترون هنا عاوزنا نعتبر اول سطر والسطور الفرديه كلها خلف العمل)
ويالولو سطر البدايه مابيتحسبش ضمن سطور الشغل

اقتباس:
ثانيا لما ابدأ
غرزة حافة, (16 - 18 - 20 - 22 - 24 - 26 غرزة جرسيه),(M1A عبارة عن 20 غرزة), (M2A عبارة عن 30 غرزة)مرتين,(M3A عبارة عن 20 غرزة),(16 - 18 - 20 - 22 - 24 - 26 غرزة جرسيه),غرزة حافة
اول سؤال هي غرزة الجرسية في السطر اللي بعد السطر العدل هعمله سطر عدل ولا مقلوب ؟؟؟

لا طبعا هتشتغليه مقلوب لانك دلوقتى بتشتغلى امام وخلف العمل
خدى بالك ان الغرز بتختلف لو هتشتغليها دائرى او امام وخلف العمل
مثال غرزة الجيرسيه
لو هتشتغليها دائرى يبقا كل السطور عدل
اما لو هتشتغليها امام وخلف العمل هتبقا سطر عدل وسطر مقلوب

اقتباس:
ثانيا انا بما اني بشتغل رايح جاي ومش دائري يبقى انا كده هنتهي في السطور الامامية بM3 يبقى كده مش المفروض وانا راجعة في السطور الخلفية اللي هي الزوجية (على اساس اني عادة سطر البداية) يبقى المفروض هبدا من M3 مش كده ؟؟؟؟
بمعنى
اولا سطر البداية ......> س١
السطر العدل....>س٢
ابدا بالباترون
س٣.........>غرزة حافة, (16 - 18 - 20 - 22 - 24 - 26 غرزة عدلة ولا مقلوبة ؟؟؟),(س١ من M1A عبارة عن 20 غرزة), (س١ من M2A عبارة عن 30 غرزة)مرتين,(س٣ من M3A عبارة عن 20 غرزة),(16 - 18 - 20 - 22 - 24 - 26 غرزة جرسيه),غرزة حافة
س٤........>غرزة حافة, (16 - 18 - 20 - 22 - 24 - 26 غرزة جرسيه),(س٢ من M3A عبارة عن 20 غرزة), (س٢ من M2A عبارة عن 30 غرزة)مرتين,(س٢ من M1A عبارة عن 20 غرزة),(16 - 18 - 20 - 22 - 24 - 26 غرزة جرسيه),غرزة حافة
ولا
س٤.......>غرزة حافة, (16 - 18 - 20 - 22 - 24 - 26 غرزة جرسيه),(س٢ من M1A عبارة عن 20 غرزة), (س٢ من M2A عبارة عن 30 غرزة)مرتين,(س٢ من M3A عبارة عن 20 غرزة),(16 - 18 - 20 - 22 - 24 - 26 غرزة جرسيه),غرزة حافة

احنا اتفقنا ان السطور الفرديه هنا هيا خلف العمل والسطور الزوجيه هيا امام العمل وبدون حساب سطر البدايه كسطر
يعنى السطر1(خلف العمل)=عدل
السطر2(امام العمل)= غرزة حافة, (16 - 18 - 20 - 22 - 24 - 26 غرزة عدل),(س١ من M1A عبارة عن 20 غرزة), (س١ من M2A عبارة عن 30 غرزة)مرتين,(س٣ من M3A عبارة عن 20 غرزة),(16 - 18 - 20 - 22 - 24 - 26 غرزة عدل),غرزة حافة

وفعلا طالما شغاله امام وخلف يبقا فى السطور الاماميه السطر هينتهى ب ام 3 يبقا وانتى راجعه بالتالى السطر هيبتدى ب ام 3
بس عامه مش هتتلخبطى لان فى الحالتين السطور الخلفيه بتشتغليها مقلوب او لو عندك غرز مقلوبه فى السطور الاماميه بتشتغليها عدل فى السطور الخلفيه

اقتباس:
حاجة كمان بالنسبة لترجمة الباترون هو مش المفروض بما اني بشتغل امام وخلف يبقى المفروض العدل يبقى مقلوب والمقلوب يبقى عدل في خلف العمل زي ما هو في الفايل الاصلي موضحة

المربع الابيض=K from RS, P from WS
المربع اللي فيه اكس =P from RS, K from WS

تمام ياقمر دى حاجه فى اساسيات التريكو ومش لازم اذكرها لما اجى اترجم كل باترون

اقتباس:
حاجة اخيرة ينفع اعمل النص كم كم طويل يعني هشتغل الباترون عادي لحد ما اخلصه لكن التنقيص بتاع حردة الكم ما اعملهوش وبعدين اشتغل غرزة جرسية لحد لما كون قربت على الطول اللي انا عايزاه وابدا اقفل عشان حردة الكم وبعدين اجي اشتغل كم غرزة جرسية وبعدين اقفل التقفيل التاني واول ما وصل للطول اللي عايزاه واكون مضبطة نه يكون امام العمل واشتغل ٢ مع بعض وبعدين اقفل
انا بقولك على طول الكم لان عندي قميص بداية كمه مشغول شبه كده ولكن باقي الكم مشغول عادي
انا خلصت الجسم
وفي السطر ده ( يصل الطول إلى 40 - 41 - 42 - 43 - 44 - 45 سم هنقفل 8 غرز فى كل جانب عشان حردة الباط (بمعنى هنقفل 4 غرز على جانبى كل علامة) )بديت اشتغل رايح جاي والتنقيص عملت كل واحد لوحده يعني ما اشتغلتهوش دائري ولا ببكرة خيط وحدة

ينفع ونص وانا تقريبا بعمل التعديل ده فى كل الموديلات اللى بشتغلها لنفسى وان شاء الله يظبط معاكى ياحبيبتى

واتمنى اكون قدرت افيدك وتحت امرك فى اى استفسارات تانيه

صورة

أعلى

مرسل: الأحد أكتوبر 12, 2014 5:39 pm 
غير متصل
عضو فعال
عضو فعال
انا والله مقدرة الشغل اللي انتي فيه والله وحتى وانا بسأل السؤال اكتر من مرة كنت بشعر باحراج كبير اوي من نفسي :) وان شاء الله المرة الجاية هحط في الموضوع وبس :)

انا اصلا كده كده كنت خلصت الجسم ومن اول التنقيص اربعة انا اشتغلت رايح جاي مش عارفة اذا صح ولا لا بس انا شايفة انه جسم التوب مضبوطة الحردة بتاعته

بالنسبة للكم انا عملت السطر اللي بعد سطر البداية عدل وبعدين اشتغلت الجرسية اللي هو هيكون السطر التاني عدل برضو فمش عارفة اذا صح ولالا بس عموما الكم مضبوط تقريبا وطولته وقربت اخلصه لو ضبط معاية كان بها ما ضبطش ولقيت انه في حاجة غلط هبقى اقلك بقى ايه التعديل اللي يتعمل عشان افكه واعدله واخليه بكم
والف شكر ليكي بجد لانك بتفضي نفسك عشانا وربنا يعينك ان شاء الله :)

أعلى

مرسل: الأحد أكتوبر 12, 2014 8:57 pm 
غير متصل
مراقب عام
مراقب عام
lolo92 كتب:
انا والله مقدرة الشغل اللي انتي فيه والله وحتى وانا بسأل السؤال اكتر من مرة كنت بشعر باحراج كبير اوي من نفسي :) وان شاء الله المرة الجاية هحط في الموضوع وبس :)

انا اصلا كده كده كنت خلصت الجسم ومن اول التنقيص اربعة انا اشتغلت رايح جاي مش عارفة اذا صح ولا لا بس انا شايفة انه جسم التوب مضبوطة الحردة بتاعته

بالنسبة للكم انا عملت السطر اللي بعد سطر البداية عدل وبعدين اشتغلت الجرسية اللي هو هيكون السطر التاني عدل برضو فمش عارفة اذا صح ولالا بس عموما الكم مضبوط تقريبا وطولته وقربت اخلصه لو ضبط معاية كان بها ما ضبطش ولقيت انه في حاجة غلط هبقى اقلك بقى ايه التعديل اللي يتعمل عشان افكه واعدله واخليه بكم
والف شكر ليكي بجد لانك بتفضي نفسك عشانا وربنا يعينك ان شاء الله :)

هههههههه واضح انى إتأخرت زياده عن اللزوم
على العموم ربنا يوفقك ياحبيبتى ويظبط معاكى على طول ويارب ماتحتاجى تفكى لأنى بعتبر الفك أصعب من الشغل نفسه
ولو إحتاجتى أى حاجه أنا تحت أمرك إن شاء الله

صورة

أعلى

مرسل: الاثنين أكتوبر 13, 2014 9:38 pm 
غير متصل
عضو فعال
عضو فعال
ما انا اصلي كنت ناوية اخل الاكمام في الاجازة عشان الجامعة وكده بس يالله مش مشكلة

وبعدين اهو الواحد يتعلم عشان بس اقلل عليكي الضغط
وانا لو فكيت غالبا هفك الاكمام بس مش وهفك غرزة الجرسية اللي بشتغلها بعد الباترون فلو حصلت مشكلة لا قدر الله ان شاء الله هقولك انا عاملة ايه وهفك ايه عشان تقوليلي افك لحد فين :)

أعلى

مرسل: الثلاثاء أكتوبر 14, 2014 10:14 am 
غير متصل
مراقب عام
مراقب عام
lolo92 كتب:
ما انا اصلي كنت ناوية اخل الاكمام في الاجازة عشان الجامعة وكده بس يالله مش مشكلة

وانا لو فكيت غالبا هفك الاكمام بس مش وهفك غرزة الجرسية اللي بشتغلها بعد الباترون فلو حصلت مشكلة لا قدر الله ان شاء الله هقولك انا عاملة ايه وهفك ايه عشان تقوليلي افك لحد فين :)

بالتوفيق ان شاء الله

صورة

أعلى

مرسل: الثلاثاء أكتوبر 14, 2014 10:14 am 
غير متصل
مراقب عام
مراقب عام
lolo92 كتب:

بالتوفيق ان شاء الله

صورة

أعلى

إرسال موضوع جديد الرد على الموضوع  [ 17 مشاركة ]  الانتقال إلى صفحة السابق  1, 2

أقرا ايضا
سؤال فى عمل بطانية تريكو
سؤال فى توب تريكو نسائى 2014
سؤال عن طريقة عمل فستان صيفى تريكو للبنات
سؤال فى بلوفر تريكو مربعات ازاى ادخل لون تانى فى الشغل
سؤال ضررررررررررررورى
سؤال فى باترون
سؤال عن إسم غرزة
سؤال فى حردة الكم
سؤال عن غرزه no stitch
سؤال فى تزويد الأكمام