إرسال موضوع جديد الرد على الموضوع  [ 80 مشاركة ]  الانتقال إلى صفحة السابق  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  التالي
الكاتب رسالة
 عنوان المشاركة: Re: باترون بلوفر تريكو بضفاير لطفلك الصغير غاية فى الأناقه
مرسل: الخميس سبتمبر 05, 2013 2:40 pm 
غير متصل
عضو فعال
عضو فعال

باترون بلوفر تريكو بضفاير لطفلك الصغير غاية فى الأناقه

السلام عليكم

معلش يا لهلوبة عندي سؤال بس عشان انا بقالي كتير مخلص الجزئية اللي قبل التزويد ولكن لما جيت ابدأ ازود ما عرفتش اختار انهي طريقة بس في طريقة حضرتك كتباها وهي
طريقة التزويد
هتجيبى فتله من الخيط اللى انتى شغاله بيه وتربطية فى الخيط من عند بداية السطر ثم هتبداى بعمل الغرز بنفس الطريقة اللى بتبداى بيها الشغل باستخدام الفتلتين

بس انا ما فهمتش تتعمل ازاي ولما دورت عليها في الفيديوهات والشرح بتاع حضرتك ما عرفتش انهي وحدة اللي حضرتك تقصديها فلو الطريقة ليها اسم او عنوان معين بحيث اني اشوف وسط العناويين اللي عندي لو حضرتك شرحاها بالصور يا ريت تقوليلي انا كان نفسي ابعت الرسالة من بدري بس للأسف كنت مشغولة بحاجة تانية فيا رب تردي في اقرب وقت

وشكرا

أعلى

مرسل: الخميس سبتمبر 05, 2013 5:14 pm 
غير متصل
مراقب عام
مراقب عام
مكان: المنصورة
lolo92 كتب:
السلام عليكم

معلش يا لهلوبة عندي سؤال بس عشان انا بقالي كتير مخلص الجزئية اللي قبل التزويد ولكن لما جيت ابدأ ازود ما عرفتش اختار انهي طريقة بس في طريقة حضرتك كتباها وهي
طريقة التزويد
هتجيبى فتله من الخيط اللى انتى شغاله بيه وتربطية فى الخيط من عند بداية السطر ثم هتبداى بعمل الغرز بنفس الطريقة اللى بتبداى بيها الشغل باستخدام الفتلتين

بس انا ما فهمتش تتعمل ازاي ولما دورت عليها في الفيديوهات والشرح بتاع حضرتك ما عرفتش انهي وحدة اللي حضرتك تقصديها فلو الطريقة ليها اسم او عنوان معين بحيث اني اشوف وسط العناويين اللي عندي لو حضرتك شرحاها بالصور يا ريت تقوليلي انا كان نفسي ابعت الرسالة من بدري بس للأسف كنت مشغولة بحاجة تانية فيا رب تردي في اقرب وقت

وشكرا

شوفى الفيديو ده

دورة تعلم الكروشيه من البداية وحتى الإحتراف

صورة

أعلى

مرسل: الخميس سبتمبر 05, 2013 5:50 pm 
غير متصل
عضو فعال
عضو فعال
شكرا ليكي جدا مع اني لسة ما شفتش الفيديو عشان النت وحش جدا بس أكيد هيكون مفيد مدام منك :)

أعلى

مرسل: الجمعة سبتمبر 06, 2013 12:34 am 
غير متصل
عضو فعال
عضو فعال
هو انا شبه خلصت يعني باقي التنقيص عشان اخليهم 100 غرزة وبعدين ابدأ في الأكمام والكتاف المهم اني حاولت اني افهم الكلام بس للاسف مش قادرة استوعبها هو انا لو حطيت العشر غرز على ماسك الغرز مش لما هاجي ماشية بالخيط هيبقى فيه خيط في النص؟؟؟؟

قصدي انا فاهمة انا هعمل ايه في كل جزئية لكن مش عارفة ابدأ ازاي

لأن حضرتك كاتبة بعد اخر سطر تنقيص اسلت ال10 اللي في الوسط على ماسك غرز

هل ده معناه اني بعد اخر شطر تنقيص ابدأ سطر جديد اشتغل على ٤٥ غرزة غرزة قماشة وبعدين اسلت العشرة على ماسك وبعدين اكمل على ال٤٥ بتوع الجنب التاني بس انا لو عملت كده هيكون في خيط في النص بيقفل؟؟؟

ولا معنى الكلام انه اول ما اخلص اخر سطر تنقيص ابدأ اشتغل على ٤٥ غرزة بغرزة قماشة واول ما اوصل لحد أول االعشرة اللي في الوسط ابدأ انقص وزي ما حضرتك قلتي

اول سطر هنقص ٢غرزة لكن هنقصها بالتساوي ولا مش بالتساوي؟؟؟؟؟وبعدين اشتغل ال٨ غرز عادي وبعدين احطهم مرة تانية على الماسك

وثاني سطر اشتغل ٤٥ غرزة وبعدين لما وصل لل٨ اللي في النقص انقص غرزتين تانيين واشتغل ال٦ الباقيين عادي

وثالث سطر اشتغل ٤٥ وبعدين انقص غرزة من ٦ غرز واشتغل ٥ الباقيين

ورابع سطر اشتغل ال٤٥ وبعدين انقص غرزة من ٥ غرزة واشتغل الأربعة الباقيين

وخامس سطر اشتغل ال٤٥ وبعدين انقص غرزة من ٤ غرز واشتغل ال٣

وسادس سطر اشتغل ٤٥ وبعدين انقص غرزة من ٣ واشتغل ال٢

بس انا لو عملت كده يبقى هبدأ باليمين وبعدين مش هيتبقى غرز اقفل بيها في الكتف الشمال

وحضرتك بادية بالشمال وبعدين اليمين

ولا المفروض اني بشتغل ال٤٥ اللي في الجنبين واقفل في نفس الوقت بس حضرتك بتقولي انه كل جنب على حده يا ريت بس تفهميني بالضبط هعمل ايه في السطر اللي بعد التنقيص يعني سطر سطر كده عشان افهم ممكن لاني بجد حاولت بس ما اقدرتش استوعب :(

أعلى

مرسل: الجمعة سبتمبر 06, 2013 9:06 am 
غير متصل
مراقب عام
مراقب عام
lolo92 كتب:
هو انا شبه خلصت يعني باقي التنقيص عشان اخليهم 100 غرزة وبعدين ابدأ في الأكمام والكتاف المهم اني حاولت اني افهم الكلام بس للاسف مش قادرة استوعبها هو انا لو حطيت العشر غرز على ماسك الغرز مش لما هاجي ماشية بالخيط هيبقى فيه خيط في النص؟؟؟؟

قصدي انا فاهمة انا هعمل ايه في كل جزئية لكن مش عارفة ابدأ ازاي

لأن حضرتك كاتبة بعد اخر سطر تنقيص اسلت ال10 اللي في الوسط على ماسك غرز

هل ده معناه اني بعد اخر شطر تنقيص ابدأ سطر جديد اشتغل على ٤٥ غرزة غرزة قماشة وبعدين اسلت العشرة على ماسك وبعدين اكمل على ال٤٥ بتوع الجنب التاني بس انا لو عملت كده هيكون في خيط في النص بيقفل؟؟؟

ولا معنى الكلام انه اول ما اخلص اخر سطر تنقيص ابدأ اشتغل على ٤٥ غرزة بغرزة قماشة واول ما اوصل لحد أول االعشرة اللي في الوسط ابدأ انقص وزي ما حضرتك قلتي

اول سطر هنقص ٢غرزة لكن هنقصها بالتساوي ولا مش بالتساوي؟؟؟؟؟وبعدين اشتغل ال٨ غرز عادي وبعدين احطهم مرة تانية على الماسك

وثاني سطر اشتغل ٤٥ غرزة وبعدين لما وصل لل٨ اللي في النقص انقص غرزتين تانيين واشتغل ال٦ الباقيين عادي

وثالث سطر اشتغل ٤٥ وبعدين انقص غرزة من ٦ غرز واشتغل ٥ الباقيين

ورابع سطر اشتغل ال٤٥ وبعدين انقص غرزة من ٥ غرزة واشتغل الأربعة الباقيين

وخامس سطر اشتغل ال٤٥ وبعدين انقص غرزة من ٤ غرز واشتغل ال٣

وسادس سطر اشتغل ٤٥ وبعدين انقص غرزة من ٣ واشتغل ال٢

بس انا لو عملت كده يبقى هبدأ باليمين وبعدين مش هيتبقى غرز اقفل بيها في الكتف الشمال

وحضرتك بادية بالشمال وبعدين اليمين

ولا المفروض اني بشتغل ال٤٥ اللي في الجنبين واقفل في نفس الوقت بس حضرتك بتقولي انه كل جنب على حده يا ريت بس تفهميني بالضبط هعمل ايه في السطر اللي بعد التنقيص يعني سطر سطر كده عشان افهم ممكن لاني بجد حاولت بس ما اقدرتش استوعب :(

بصى ياقمر
انتى المفروض دلوقتى خلصتى سطر التنقيص واللى هو سطر امامى
السطر التالى سطر خلفى هتشتغليه كدا
غرزة عدل,غرز الاكمام الزياده هتشتغليها مقلوب,12 مقلوب,2ع,4م,2ع,اسلتى 10 غرز على ماسك الغرز ,2ع,4م,2ع,12م,غرز الاكمام هتشتغليها مقلوب,غرزة عدل
تمام كدا
السطر اللى بعده هتشتغلى اول 45 غرزة وبعدين هيقابلك الغرز المسلوته طيب هتعملى ايه؟
هتجيبى بكرة خيط تانيه وتربطى طرف الخيط فى اول غرزة من الغرز 45 بتوع الكتف التانى من ناحية الرقبة وتشتغلى بيها الكتف التانى

وبكدا تكونى بتشتغلى كل كتف وكم ببكرة خيط منفصلة عن التانية والغرز المسلوته سيبيها زى ماهيا من غير شغل ومن غير تقفيل

ولو مش مفهومة قوليلى وانا اشرحهالك بطريقة تانية

صورة

أعلى

مرسل: الجمعة سبتمبر 06, 2013 12:23 pm 
غير متصل
عضو فعال
عضو فعال

اوكي اولا في مشكلة واجهتني هي اني باين اني نقصت 10 غرز مش ٩ غرز وبالتالي بقى عندي ٩٩ غرزة فأعمل ايه

بدل ما اسلت 10 غرز اسلت ٩ غرز؟؟؟

ثانيا قصة الكم والكتف شبه فهمتها بس انا هقولك على اللي هعمله بالتفصيل بعد سطر التنقيص اللي عملته

السطر الأول بعد سطر التنقيص

هشتغل سطر عشان اسلت فيه 10 غرز وهيكون بالشكل التالي:
هشتغل اول ٢٤ غرزة (اللي هم الزيادة بتوع الأكمام) غرزة مقلوب , غرزة عدل , ١٢ مقلوب , ٢ عدل, ٤ مقلوب , ٢ع , بعدين اسلت العشرة , ٢ عدل , ٤ مقلوب , ٢عدل , ١٢ مقلوب , غرزة عدل , اشتغل ٢٤ غرزة بتوع الأكمام بغرزة مقلوبة

بعدين نيجي لتاني سطر بعد التنقيص الأخير واللي هبدأ فيه انقص لأنك قلتي

- هنستمر بشغل غرزة القماشه فوق(أم1)وباقى الغرز كما سبق.
- فى نفس الوقت هنقفل عشان حردة الرقبه من بداية كل سطر من ناحيه الرقبه كالتالى:
2غرزة/مره واحده
1غرزة/مرتين

معنى اللي فات هو اني وانا بشتغل غرزة القماشة انقص في نفس الوقت والتنقيص هيكون كالتالي
السطر الأول: غرزتين من بداية ناحية الرقبة
السطر التاني: غرزة من بداية ناحية الرقبة
السطر الثالث غرزة من بداية ناحية الرقبة

والتنقيص اللي فات هيمشي على الكم والكتف اليمين برضو

هاجي بقى للتنفيذ

بعد ما وصلت ل٢٢ سم وبعدين نقصت ٩ غرز
هبدأ سطر سطر بعد التنقيص

السطر الأول بعد التنقيص:

هشتغل اول ٢٤ غرزة (اللي هم الزيادة بتوع الأكمام) غرزة مقلوب , غرزة عدل , ١٢ مقلوب , ٢ عدل, ٤ مقلوب , ٢ع , بعدين اسلت العشرة , ٢ عدل , ٤ مقلوب , ٢عدل , ١٢ مقلوب , غرزة عدل , اشتغل ٢٤ غرزة بتوع الأكمام بغرزة مقلوبة

السطر التاني بعد التنقيص:
هنقص فيه غرزتين في بداية السطر ناحية الرقبة وده معناه اني هعمل كده

- هشتغل اول ٢٤ غرزة (اللي هم الزيادة بتوع الأكمام) بغرزةعدل , غرزة عدل , ١٢ عدل , ٢ مقلوب, ٢ عدل (من بتوع الام١) , ٢ع مع بعض (عشان التنقيص الأول) , ٢ عدل مع بعض (عشان التنقيص التاني)

بعدين هيقابلني العشرة المسلوتين اروح جايبة خيط واربطه في بداية ال٤٥ غرزة من ناحية الرقبة وابدأ ببكرة جديدة ال٤٥ الناحية التانية
واللي هيكون :
- ٢ عدل مع بعض (عشان التنقيص الأول) ,٢عدل مع بعض (عشان التنقيص الثاني) , ٢ عدل (من ام١) , ٢ مقلوب , ١٢ عدل , غرزة عدل , اشتغل ٢٤ غرزة بتوع الأكمام بغرزة عدل

يبقى بالسطر الثاني انا كده نقصت غرزتين من كل جنب
نيجي على السطر الثالث اللي هنقص فيه غرزة واحدة

- هشتغل اول ٢٤ غرزة (اللي هم الزيادة بتوع الأكمام) غرزةمقلوب , غرزة عدلة , ١٢ مقلوب , ٢ عدل, ٢ مقلوب , ٢ع مع بعض (عشان التنقيص)

بعدين هيقابلني العشرة المسلوتين اروح سايبة البكرة بتاعت الكم اللي فات واروح للبكرة التانية

وهشتغله كده:

- ٢ عدل مع بعض (عشان التنقيص) , ٢ مقلوب , ٢ عدل , ١٢ مقلوب , غرزة عدل , اشتغل ٢٤ غرزة بتوع الأكمام بغرزة مقلوب

بما انه بيقولي انقص غرزة مرتين يبقى السطر الرابع كمان هنقص فيه غرزة من كل جانب وهيبقى بنفس الشكل اللي فات

- هشتغل اول ٢٤ غرزة (اللي هم الزيادة بتوع الأكمام) غرزة عدل , غرزة عدلة , ١٢ عدل , ٢ مقلوب , ١عدلة , ٢ع مع بعض (عشان التنقيص)

بعدين هيقابلني العشرة المسلوتين اروح سايبة البكرة بتاعت الكم اللي فات واروح للبكرة التانية

وهشتغله كده:

٢ عدل مع بعض (عشان التنقيص) , ١عدل , ٢ مقلوب , ١٢ عدل , غرزة عدل , اشتغل ٢٤ غرزة بتوع الأكمام بغرزة عدل

وبكده اكون نقصت ٤ غرز

هل التنقيص والشغل اللي فوق صح ؟؟؟

نيجي بقى عشان نشتغل على كل جانب بعد ما اصبح على كل جانب ٤١ غرزة يبقى هشتغل بالشكل التالي

هشتغل اول ٢٤ غرزة (اللي هم الزيادة بتوع الأكمام) غرزة مقلوب , غرزة عدلة , ١٢ مقلوب , ٢ عدل , ٢ مقلوب

هفضل اشتغل بالشكل ده لحد ما الطول يبقى ٢٦ سم

وبعدين اقفل الشغل

وبعدين اجي للكم التاني

هكمل زي الكم اللي فات بالشكل ده

هشتغل اول ٢٤ غرزة (اللي هم الزيادة بتوع الأكمام) غرزة مقلوب , غرزة عدلة , ١٢ مقلوب , ٢ عدل , ٢ مقلوب

لحد ما يوصل الطول إلى ٢٤ سم
وبعدين السطر اللي بعد ٢٤ سم هشتغله عادي ما عدا ١٢ غرزة اشتغلهم غرزة طوق واعمل اربع سطور وبعدين هبدأ اعمل فتحات الزراير واللي هي :

2عدل معا،لفه،5-6-7(8-9)عدل,2 عدل معا,لفه,ونكمل باقى غرز السطر.

_هنستمر فى الشغل حتى يصل الطول إلى 26-28-31(33-36)سم هنقفل الشغل.

التساؤلات:

- انا ما فهمتش ٢ عدل معا يعني هنقص؟؟

- وما فهمتش اللفة هتتعمل ازاي؟؟

يا ريت توضحالي ولو في صور للفة يبقى احسن

- حضرتك كاتبة ان السطر اللي هعمله بعد ٢٢ سم هو :

- غرزة عدل , هشتغل اول ٢٤ غرزة (اللي هم الزيادة بتوع الأكمام) غرزة مقلوب , ١٢ مقلوب , ٢ عدل, ٤ مقلوب , ٢ع , بعدين اسلت العشرة , ٢ عدل , ٤ مقلوب , ٢عدل , ١٢ مقلوب , غرزة عدل , اشتغل ٢٤ غرزة بتوع الأكمام بغرزة مقلوبة

ولكني شغالة من اول الشغل بشتغل على السطر ده:
- هشتغل اول ٢٤ غرزة (اللي هم الزيادة بتوع الأكمام) غرزة مقلوب , غرزة عدل , ١٢ مقلوب , ٢ عدل, ٤ مقلوب , ٢ع , بعدين اسلت العشرة , ٢ عدل , ٤ مقلوب , ٢عدل , ١٢ مقلوب , غرزة عدل , اشتغل ٢٤ غرزة بتوع الأكمام بغرزة مقلوبة

فهل ده معناه اني هغير السطر لحد اخر الشغل وهخليه زي ما انتي قلتي؟؟؟؟
- غرزة عدلة , هشتغل اول ٢٤ غرزة (اللي هم الزيادة بتوع الأكمام) غرزة مقلوب , ١٢ مقلوب , ٢ عدل, ٤ مقلوب , ٢ع , بعدين اسلت العشرة , ٢ عدل , ٤ مقلوب , ٢عدل , ١٢ مقلوب , غرزة عدل , اشتغل ٢٤ غرزة بتوع الأكمام بغرزة مقلوبة

أعلى

مرسل: السبت سبتمبر 07, 2013 10:57 am 
غير متصل
مراقب عام
مراقب عام
lolo92 كتب:

اوكي اولا في مشكلة واجهتني هي اني باين اني نقصت 10 غرز مش ٩ غرز وبالتالي بقى عندي ٩٩ غرزة فأعمل ايه

بدل ما اسلت 10 غرز اسلت ٩ غرز؟؟؟

لا انتى تزودى الغرزة اللى نقصتيها دى فى اى مكان انا معرفش انتى واقفه دلوقتى عند اى مرحلة بس اى كان لازم تزودى الغرزة اللى ناقصه دى عشان متلخبطيش الشغل

وتسلتى 10 غرز زى ماهما

اقتباس:
ثانيا قصة الكم والكتف شبه فهمتها بس انا هقولك على اللي هعمله بالتفصيل بعد سطر التنقيص اللي عملته

السطر الأول بعد سطر التنقيص

هشتغل سطر عشان اسلت فيه 10 غرز وهيكون بالشكل التالي:

بصى ياقمر انتى المفروض بعد مابتزودى الغرز بتوع الأكمام بتنقلى غرزة الطوق فى اول السطر لان دى قاعده ان غرزة الطوق تبقا فى اول السطر واخره
يعنى شرحك مظبوط بس مع الفرق ان غرزة الطوق هتبقا فى اول السطر واخره كالتالى
غرزة عدل,هشتغل اول ٢٤ غرزة (اللي هم الزيادة بتوع الأكمام) غرزة مقلوب , ١٢ مقلوب , ٢ عدل, ٤ مقلوب , ٢ع , بعدين اسلت العشرة , ٢ عدل , ٤ مقلوب , ٢عدل , ١٢ مقلوب , اشتغل ٢٤ غرزة بتوع الأكمام بغرزة مقلوبة ,غرزة عدل

اقتباس:
بعدين نيجي لتاني سطر بعد التنقيص الأخير واللي هبدأ فيه انقص لأنك قلتي

- هنستمر بشغل غرزة القماشه فوق(أم1)وباقى الغرز كما سبق.
- فى نفس الوقت هنقفل عشان حردة الرقبه من بداية كل سطر من ناحيه الرقبه كالتالى:
2غرزة/مره واحده
1غرزة/مرتين

معنى اللي فات هو اني وانا بشتغل غرزة القماشة انقص في نفس الوقت والتنقيص هيكون كالتالي
السطر الأول: غرزتين من بداية ناحية الرقبة
السطر التاني: غرزة من بداية ناحية الرقبة
السطر الثالث غرزة من بداية ناحية الرقبة

والتنقيص اللي فات هيمشي على الكم والكتف اليمين برضو

هاجي بقى للتنفيذ

بعد ما وصلت ل٢٢ سم وبعدين نقصت ٩ غرز
هبدأ سطر سطر بعد التنقيص

السطر الأول بعد التنقيص:

السطر التاني بعد التنقيص:
هنقص فيه غرزتين في بداية السطر ناحية الرقبة وده معناه اني هعمل كده

- هشتغل اول ٢٤ غرزة (اللي هم الزيادة بتوع الأكمام) بغرزةعدل , غرزة عدل , ١٢ عدل , ٢ مقلوب, ٢ عدل (من بتوع الام١) , ٢ع مع بعض (عشان التنقيص الأول) , ٢ عدل مع بعض (عشان التنقيص التاني)

بعدين هيقابلني العشرة المسلوتين اروح جايبة خيط واربطه في بداية ال٤٥ غرزة من ناحية الرقبة وابدأ ببكرة جديدة ال٤٥ الناحية التانية
واللي هيكون :
- ٢ عدل مع بعض (عشان التنقيص الأول) ,٢عدل مع بعض (عشان التنقيص الثاني) , ٢ عدل (من ام١) , ٢ مقلوب , ١٢ عدل , غرزة عدل , اشتغل ٢٤ غرزة بتوع الأكمام بغرزة عدل

يبقى بالسطر الثاني انا كده نقصت غرزتين من كل جنب
نيجي على السطر الثالث اللي هنقص فيه غرزة واحدة

- هشتغل اول ٢٤ غرزة (اللي هم الزيادة بتوع الأكمام) غرزةمقلوب , غرزة عدلة , ١٢ مقلوب , ٢ عدل, ٢ مقلوب , ٢ع مع بعض (عشان التنقيص)

وهشتغله كده:

- ٢ عدل مع بعض (عشان التنقيص) , ٢ مقلوب , ٢ عدل , ١٢ مقلوب , غرزة عدل , اشتغل ٢٤ غرزة بتوع الأكمام بغرزة مقلوب

بما انه بيقولي انقص غرزة مرتين يبقى السطر الرابع كمان هنقص فيه غرزة من كل جانب وهيبقى بنفس الشكل اللي فات

- هشتغل اول ٢٤ غرزة (اللي هم الزيادة بتوع الأكمام) غرزة عدل , غرزة عدلة , ١٢ عدل , ٢ مقلوب , ١عدلة , ٢ع مع بعض (عشان التنقيص)

وهشتغله كده:

٢ عدل مع بعض (عشان التنقيص) , ١عدل , ٢ مقلوب , ١٢ عدل , غرزة عدل , اشتغل ٢٤ غرزة بتوع الأكمام بغرزة عدل

وبكده اكون نقصت ٤ غرز

هل التنقيص والشغل اللي فوق صح ؟؟؟

تمام ياقمر بس زى ما قولتلك غرزة الطوق تبقا فى اول واخر السطر

اقتباس:
نيجي بقى عشان نشتغل على كل جانب بعد ما اصبح على كل جانب ٤١ غرزة يبقى هشتغل بالشكل التالي

هفضل اشتغل بالشكل ده لحد ما الطول يبقى ٢٦ سم

وبعدين اقفل الشغل

تمام

اقتباس:
وبعدين اجي للكم التاني

هكمل زي الكم اللي فات بالشكل ده

لحد ما يوصل الطول إلى ٢٤ سم
وبعدين السطر اللي بعد ٢٤ سم هشتغله عادي ما عدا ١٢ غرزة اشتغلهم غرزة طوق واعمل اربع سطور وبعدين هبدأ اعمل فتحات الزراير واللي هي :

2عدل معا،لفه،5-6-7(8-9)عدل,2 عدل معا,لفه,ونكمل باقى غرز السطر.

_هنستمر فى الشغل حتى يصل الطول إلى 26-28-31(33-36)سم هنقفل الشغل.

تمام

اقتباس:
التساؤلات:

- انا ما فهمتش ٢ عدل معا يعني هنقص؟؟

بصى عشان تعملى فتحة الزرار بتشتغلى 2 عدل معا ثم بتعملى لفه بعدها هتلاقى خرم اتكون وفى نفس الوقت مافيش تنقيص حصل ولا حاجه لان 2ع معا معناها انك نقصتى غرزة واللفه معناها انك زودتى غرزة يبقا كدا غرزة نقصت وغرزة زادت

اقتباس:
- وما فهمتش اللفة هتتعمل ازاي؟؟

يا ريت توضحالي ولو في صور للفة يبقى احسن

الدرس7: اللفة Knitting Yarn Over

اقتباس:
- حضرتك كاتبة ان السطر اللي هعمله بعد ٢٢ سم هو :

- غرزة عدل , هشتغل اول ٢٤ غرزة (اللي هم الزيادة بتوع الأكمام) غرزة مقلوب , ١٢ مقلوب , ٢ عدل, ٤ مقلوب , ٢ع , بعدين اسلت العشرة , ٢ عدل , ٤ مقلوب , ٢عدل , ١٢ مقلوب , غرزة عدل , اشتغل ٢٤ غرزة بتوع الأكمام بغرزة مقلوبة

ولكني شغالة من اول الشغل بشتغل على السطر ده:
- هشتغل اول ٢٤ غرزة (اللي هم الزيادة بتوع الأكمام) غرزة مقلوب , غرزة عدل , ١٢ مقلوب , ٢ عدل, ٤ مقلوب , ٢ع , بعدين اسلت العشرة , ٢ عدل , ٤ مقلوب , ٢عدل , ١٢ مقلوب , غرزة عدل , اشتغل ٢٤ غرزة بتوع الأكمام بغرزة مقلوبة

فهل ده معناه اني هغير السطر لحد اخر الشغل وهخليه زي ما انتي قلتي؟؟؟؟
- غرزة عدلة , هشتغل اول ٢٤ غرزة (اللي هم الزيادة بتوع الأكمام) غرزة مقلوب , ١٢ مقلوب , ٢ عدل, ٤ مقلوب , ٢ع , بعدين اسلت العشرة , ٢ عدل , ٤ مقلوب , ٢عدل , ١٢ مقلوب , غرزة عدل , اشتغل ٢٤ غرزة بتوع الأكمام بغرزة مقلوبة

زى ماقولتلك المشكلة فى غرزة الطوق لازم تكون فى اول واخر السطر

صورة

أعلى

مرسل: السبت سبتمبر 07, 2013 1:56 pm 
غير متصل
عضو فعال
عضو فعال
أنا كده فهمت

وانا خلصت التنقيص والمفروض ابدأ من السطر ده
غرزة عدل,هشتغل اول ٢٤ غرزة (اللي هم الزيادة بتوع الأكمام) غرزة مقلوب , ١٢ مقلوب , ٢ عدل, ٤ مقلوب , ٢ع , بعدين اسلت العشرة , ٢ عدل , ٤ مقلوب , ٢عدل , ١٢ مقلوب , اشتغل ٢٤ غرزة بتوع الأكمام بغرزة مقلوبة ,غرزة عدل

وانا ممكن اشتغل ال٤٥ غرزة عادي وبعدين في اول ال10 اللي مفروض ينسلتوا اروح مزودة غرزة او ممكن في وسط التسعة بس الموضوع ده مش هيخربلي الشغل؟؟؟ولا مش هتبان؟؟؟

ودي صور للي أنا عملته ووصلتله

صورة

صورة

صورة

أعلى

مرسل: الأحد سبتمبر 08, 2013 9:48 am 
غير متصل
مراقب عام
مراقب عام
lolo92 كتب:
أنا كده فهمت

وانا خلصت التنقيص والمفروض ابدأ من السطر ده

وانا ممكن اشتغل ال٤٥ غرزة عادي وبعدين في اول ال10 اللي مفروض ينسلتوا اروح مزودة غرزة او ممكن في وسط التسعة بس الموضوع ده مش هيخربلي الشغل؟؟؟ولا مش هتبان؟؟؟

ودي صور للي أنا عملته ووصلتله

صورة

صورة

صورة

بسم الله ماشاء الله
شغلك جميل ياقمر برافو عليكى طبعا بغض النظر عن الخيط ;)
بالنسبة للغرزة الناقصه طبعا ده اكبر غلط انا معرفش انتى اكتشفتيها فى اى مرحلة بالظبط بس كان المفروض والصح انك تفكى لحد السطر اللى فيه غلط وتعدليه بس طبعا بما ان دى تجربه فمش هتعبك بالفك والشغل تانى
وعشان ماتقعيش فى الغلط ده تانى لازم بعد اى تزويد او تنقيص تعدى غرزك وتتاكدى انها صح عشان تقدرى تعدلى الغلط قبل ما الشغل يكبر منك

المهم عشان نحل الموضوع اسلتى 9 غرز اللى فى النص وده اسهل حل مع انه مش صحيح بس لانك لو زودتى غرزة ممكن تاثر على شغل الضفاير اللى فى النص

صورة

أعلى

مرسل: الأحد سبتمبر 08, 2013 11:52 am 
غير متصل
عضو فعال
عضو فعال
بالنسبة للخيط اهو اللي عندي لحد ما اشتري حاجات تانية

اما بالنسبة للغرز اللي ناقصة انا فعلا بعد كل خطوة كنت بعد الغرز ولقيتها نقصت لما بديت في سطر التنقيص اللي هو ده
5 غرز بالتساوى فوق (إم2)
2غرزة بالتساوى فوق كل (إم1)

بعد ما عملت التنقيص اللي فات وخلصت رحت عديت الغرز عشان اتأكد انهم مية لكن لقيتهم ٩٩ غرزة فتقريبا انا نقصت فوق ام٢ ٦ غرز مش ٥ غرز او يمكن فوق ام١ نقصت ٣ بس انا اعلى ما اكر كنت بعد بعد كل تنقيص عشان اتاكد اني ماشية صح فتقريبا انا نقصت فوق ام٢ ٦غرز بدل ٥

وعموما بما انه كده كده انا مش هدي العمل ده لحد يعني لو طلع في حاجة مش مشكلة لانه مش هيكون لحد معين

فأنا هسلت التسعة اللي في النص واهو هقدر اعرف تأثير نققص غرزة على الشغل ايه والواحد بيتعلم :)

أعلى

إرسال موضوع جديد الرد على الموضوع  [ 80 مشاركة ]  الانتقال إلى صفحة السابق  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  التالي

أقرا ايضا
باترون مجانى لجاكت وسالوبيت وشراب تريكو لطفلك الأنيق
شرح باترون بلوفر تريكو بسيط بحردة رجلان للمبتدئين بالخطوات
باترون بلوفر تريكو مربعات ملونة ولادى بالشرح والترجمة للعربى
باترون بلوفر تريكو سبورت للأولاد بسوستة بالشرح كامل بالعربى
مفرش تريكو مدور فى غاية الروعه بالباترون والشرح بالسطور بالعربى
بونشو تريكو بضفاير بالباترون مترجم للعربيه
بونشو تريكو مستطيل برقبة مثلثلة وغرزة لاسيه مع ضفيرة فى غاية الروعة بالباترون
كاب تريكو بضفاير وشراشيب للسيدات بالباترون والشرح بالعربى بالتفصيل
جاكت وشراب وبطانية تريكو للبيبى بضفاير مع الشرح والباترون
توب تريكو/بلوزة تريكو بنص كم /تريكو صيفى/شرح مع باترون تريكو