إرسال موضوع جديد الرد على الموضوع  [ 26 مشاركة ]  الانتقال إلى صفحة السابق  1, 2, 3  التالي
الكاتب رسالة
 عنوان المشاركة: Re: إسكارف تريكو بيضاوى بالباترون والشرح بالعربى
مرسل: الجمعة ديسمبر 06, 2013 5:58 pm 
غير متصل
مراقب عام
مراقب عام
مكان: المنصورة

إسكارف تريكو بيضاوى بالباترون والشرح بالعربى

ميرفت كتب:
ما اتحرمش منك لولو

ربنا يخليكى حبيبتى شوفى كدا بقا لو عاوزاه يطول ويعرض نحل الموضوع ده مع بعض

دورة تعلم الكروشيه من البداية وحتى الإحتراف

صورة

أعلى

مرسل: الجمعة ديسمبر 06, 2013 6:59 pm 
غير متصل
عضو متالق
عضو متالق
ماشى يا لهلوبة الله يخليكى لية و الله الواحد من غيرك ولا يقدر يعمل حاجة .....ربنا يباركلك

أعلى

مرسل: الثلاثاء ديسمبر 17, 2013 12:13 pm 
غير متصل
عضو متالق
عضو متالق
لهلوبة لو سمحتى انا لسة ما بدأتش فى الشال عايزة ارتب افكارى و اسئلك شوية اسئلة علشان الأمور تبقى واضحة ( معلش ح اتعبك معايا كالعادة )
1- فى جزء فاصل بين حافة الاسكارف و بين الجسم اللى هو ال3 سطور المخرمين اللى فى النص لو سمحتى عايزة اعرف هما دول من أول السطر ال17 لغاية ال20 هما اللى بيطلعوا الشكل ده صح كدة ؟؟

2- لو عايزة اعرض الجسم شوية يبقى ح ازود الباترون المرسوم بدل ما نكرره 20 مرة نكرره 30 مثلا صح كدة ولا ايه ؟؟ بس ازاى ح اظبط الجزء اللى فيه العلامات اللى هو بتاع short rows و الزيادة المقابلة فى ارتفاع السطور انتى قلتيلى ح تيقى نسبة و تناسب بس بصراحة انا فى الحساب بطيخة و قرعة كمان

أعلى

مرسل: السبت يناير 18, 2014 2:34 pm 
غير متصل
عضو فعال
عضو فعال
انا فاهمة ازاي هتتعمل الطريقة المحترفة موضوع اني هشتغل الباترون20 مرة مفهوم برضو نيجي للتحت
بتقولي اننا نحط ٣١ غرزة على ماسك الغرز بس دول كلهم ٣١ غرز فهل ده معناه اني بحط الغرز كلها على ماسك الغرز؟؟؟؟

ولا المفروض بعد ما هخلص ال20 مرة هيكون عدد الغرز زاد فاخد منهم ٣١ غرزة؟؟؟؟؟؟
طيب لو انا هاخد من الغرز الكتيرة اللي زادت ٣١ غرزة هاخدهم من النص ولا منيين بالضبط؟؟؟

وومش فاهمة ازاي يعني هلقط من جانب الحافة ؟؟؟؟ وهلقط بابرة كورشيه صح؟؟؟؟

وطبعا بعد ما هلقط هشتغل ال202 غرزة زي ما انتي كاتبة صح؟؟

السطر الاول عايزة افهمه لانه غالبا لو فهمته هفهم الباقي بتقولي بعد ما نلقط هنشتغل السطر الاول
السطر الأول= 96م,هنضع علامة,10م,هنضع علامة,(هنسلت غرزة على الإبرة اليمين مع وجود خيط الشغل خلف العمل ثم نرجع الغرزة المسلوتة الى الابرة الشمال مع وجود خيط الشغل امام العمل ثم هنلف الشغل ونضع علامة على الابرة اليمين)

ماشي انا فاهم لحد موضوع اننا نشتغل 10 مقلوب وبعدين نحط علامة اللي ما بين القوسين بقى ده ايه ده ؟؟؟
بتقولي نسلت غرزة والخيط خلف العمل ونرجعها والخيط امام العمل صح كده؟؟؟ وبعدين هنلف الشغل يعني انا مش هشتغل باقي الغرز اللي هم باقيين من 202 بمعنى اخر انا اشتغلت ٩٦ وبعدين 10مقلوب يعني عدي 106 غرزة اشتغلتهم يبقى باقي كده ٩٦ دول هشتغلهم ايه؟؟؟؟

واخيرا في السطر ال٦٤ بتقولي نلقط وا٣١ غرزة على الجانب الشمال ده غير اللي موجودين على الماسك؟؟؟؟

يبقى انا كده عايزة افهم ازاي يعني القط على جانب الحافة والكلام اللي ما بين قوسين ده مش فاهمة منه كلمه وحكاية ٣١ غرزة اللي على الماسك

وبكده اكون طلبت منك انك تشرحي الاسكارف من اول وجديد واثبتلك غبائي وطبعا ميرفت اتاكدت انها ذكية جدا وانه في ناس (اللي هم انا طبعا )اغبى بكتير اوي :D :D :D

أعلى

مرسل: الأحد يناير 19, 2014 7:22 am 
غير متصل
مراقب عام
مراقب عام
اقتباس:
لهلوبة لو سمحتى انا لسة ما بدأتش فى الشال عايزة ارتب افكارى و اسئلك شوية اسئلة علشان الأمور تبقى واضحة ( معلش ح اتعبك معايا كالعادة )
1- فى جزء فاصل بين حافة الاسكارف و بين الجسم اللى هو ال3 سطور المخرمين اللى فى النص لو سمحتى عايزة اعرف هما دول من أول السطر ال17 لغاية ال20 هما اللى بيطلعوا الشكل ده صح كدة ؟؟

الفاصل المخرم ده بيتكون من أول 5 غرز فى الباترون (إحنا بنشتغل بالعرض مش بالطول)

اقتباس:
2- لو عايزة اعرض الجسم شوية يبقى ح ازود الباترون المرسوم بدل ما نكرره 20 مرة نكرره 30 مثلا صح كدة ولا ايه ؟؟ بس ازاى ح اظبط الجزء اللى فيه العلامات اللى هو بتاع short rows و الزيادة المقابلة فى ارتفاع السطور انتى قلتيلى ح تيقى نسبة و تناسب بس بصراحة انا فى الحساب بطيخة و قرعة كمان

لو عاوزين نعرض الإسكارف طبعا لازم نطول البرواز
هنفترض اننا هنشتغل الباترون 30 مرة معنى كدا اننا اشتغلنا 200 سطر زيادة
يبقا بالتالى هنلقط على طول البرواز 302 غرزة يعنى هنزود 100 غرزة ملقوطة

السطر الأول= 160م,هنضع علامة,16م,هنضع علامة,(هنسلت غرزة على الإبرة اليمين مع وجود خيط الشغل خلف العمل ثم نرجع الغرزة المسلوتة الى الابرة الشمال مع وجود خيط الشغل امام العمل ثم هنلف الشغل ونضع علامة على الابرة اليمين)

هتكملى عادى حتى السطر 84

السطر84= هنشتغل عدل حتى اول علامة,نشيل العلامة,3ع,هنلقط 31 غرزة على الجانب الشمال للحافة
السطر85= هنشتغل مقلوب حتى اول علامة,نشيل العلامة,3م,هنشتغل 31 غرزة الموجودين على ماسك الغرز على الجانب اليمين للحافة
السطر86= هنقفل 364 غرزة ونأخد بالنا مانشدش الخيط وإحنا بنقفل

صورة

أعلى

مرسل: الأحد يناير 19, 2014 7:36 am 
غير متصل
مراقب عام
مراقب عام
اقتباس:
انا فاهمة ازاي هتتعمل الطريقة المحترفة موضوع اني هشتغل الباترون20 مرة مفهوم برضو نيجي للتحت
بتقولي اننا نحط ٣١ غرزة على ماسك الغرز بس دول كلهم ٣١ غرز فهل ده معناه اني بحط الغرز كلها على ماسك الغرز؟؟؟؟

ولا المفروض بعد ما هخلص ال20 مرة هيكون عدد الغرز زاد فاخد منهم ٣١ غرزة؟؟؟؟؟؟
طيب لو انا هاخد من الغرز الكتيرة اللي زادت ٣١ غرزة هاخدهم من النص ولا منيين بالضبط؟؟؟

بصى ياقمر الجزء المخرم اللى تحت فى اخر الإسكارف ده عبارة عن 31 غرزة بتشتغلى الباترون فوقيهم 20 مرة هيطلع فى النهاية معاكى شريط طويل ليه جانب مشرشر والجانب الثانى مخرم وبدايته 31 غرزة ونهايته 31 غرزة الموجودين على الابرة انا عاوزاكى تتخيلى معايا الشكل ده هتحطى 31 غرزة اللى على الابرة على ماسك غرز عشان هنحتاجهم فى الاخر

اقتباس:
وومش فاهمة ازاي يعني هلقط من جانب الحافة ؟؟؟؟ وهلقط بابرة كورشيه صح؟؟؟؟

وطبعا بعد ما هلقط هشتغل ال202 غرزة زي ما انتي كاتبة صح؟؟

انا قولتلك الحافة عبارة عن شريط ليه ناحية مشرشرة وناحية مخرمة احنا بقا هنلقط على الناحية المخرمة بابرة الكروشيه 202 غرزة

اقتباس:
السطر الاول عايزة افهمه لانه غالبا لو فهمته هفهم الباقي بتقولي بعد ما نلقط هنشتغل السطر الاول
السطر الأول= 96م,هنضع علامة,10م,هنضع علامة,(هنسلت غرزة على الإبرة اليمين مع وجود خيط الشغل خلف العمل ثم نرجع الغرزة المسلوتة الى الابرة الشمال مع وجود خيط الشغل امام العمل ثم هنلف الشغل ونضع علامة على الابرة اليمين)

ماشي انا فاهم لحد موضوع اننا نشتغل 10 مقلوب وبعدين نحط علامة اللي ما بين القوسين بقى ده ايه ده ؟؟؟
بتقولي نسلت غرزة والخيط خلف العمل ونرجعها والخيط امام العمل صح كده؟؟؟ وبعدين هنلف الشغل يعني انا مش هشتغل باقي الغرز اللي هم باقيين من 202 بمعنى اخر انا اشتغلت ٩٦ وبعدين 10مقلوب يعني عدي 106 غرزة اشتغلتهم يبقى باقي كده ٩٦ دول هشتغلهم ايه؟؟؟؟

دى حاجه اسمها السطور اليابانية القصيرة معناه اانك بتشتغل عدد سطور اكتر فوق بعض الغرز عن غيرها من الغرز وبنعمل كدا عشان نحصل على الشكل البيضاوى اللى انتى شيفاه فى الإسكارف
انتى هتشتغلى فعلا 106 غرزة وباقى الغرز مش هتشتغلى فوقيهم وفى كل سطر جديد بتشتغلى شويه من الغرز دى 3غرز بتدخليهم مع الشغل من كل ناحية
انتى بس لو مشيتى مع الخطوات وطبقتى هتفهمى اكتر

اقتباس:
واخيرا في السطر ال٦٤ بتقولي نلقط وا٣١ غرزة على الجانب الشمال ده غير اللي موجودين على الماسك؟؟؟؟

فاكرة الحافة اللى فى الاول وشكلها ليها بداية ونهاية وجانبين
البداية دى بقا اللى هتلقطى عليها 31 غرزة علشان يبقوا زى ال31 غرزة اللى احنا سلتناهم فى نهاية عمل الحافة

اقتباس:
يبقى انا كده عايزة افهم ازاي يعني القط على جانب الحافة والكلام اللي ما بين قوسين ده مش فاهمة منه كلمه وحكاية ٣١ غرزة اللي على الماسك

وبكده اكون طلبت منك انك تشرحي الاسكارف من اول وجديد واثبتلك غبائي وطبعا ميرفت اتاكدت انها ذكية جدا وانه في ناس (اللي هم انا طبعا )اغبى بكتير اوي :D :D :D

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
ضحكتينى من قلبى والله إنتى زى العسل
انا متأكدة إنك لو طبقتيه هتفهمى الموضوع أكتر ساعات الحاجه لما بنقرأها بتبقا مبهمة وصعبة ولكن عند التنفيذ بنكتشف إنها أسهل بكتير مما كنا نتخيل

صورة

أعلى

مرسل: الأحد يناير 19, 2014 8:25 am 
غير متصل
عضو فعال
عضو فعال
بصراحة هو انا ما فهمتش اوي بس عموما ان شاء الله هبدأ اطبقه لأنه فعلا اعتقد اني هفهم احسن لوانا بديت اشتغل اسفة جدا على التعب :)

أعلى

مرسل: الأحد يناير 19, 2014 8:31 am 
غير متصل
مراقب عام
مراقب عام
lolo92 كتب:
بصراحة هو انا ما فهمتش اوي بس عموما ان شاء الله هبدأ اطبقه لأنه فعلا اعتقد اني هفهم احسن لوانا بديت اشتغل اسفة جدا على التعب :)

ولا يهمك ياقمر مافيش تعب ولا حاجه
اهم حاجه تركزى دلوقتى فى الامتحانات وبعد كدا ربنا يسهلها

صورة

أعلى

مرسل: الخميس مارس 27, 2014 9:31 pm 
غير متصل
عضو جديد
عضو جديد
جميل جدا
سلمت يداك اختي

أعلى

مرسل: الخميس مارس 27, 2014 9:45 pm 
غير متصل
مراقب عام
مراقب عام
ملكة الخواتم كتب:
جميل جدا
سلمت يداك اختي

تسلمى حبيبتى
نورتى الموضوع

صورة

أعلى

إرسال موضوع جديد الرد على الموضوع  [ 26 مشاركة ]  الانتقال إلى صفحة السابق  1, 2, 3  التالي

أقرا ايضا
إسكارف تريكو مثلث بالغرزة المرنة جديد ومميز مع الباترون والشرح بالعربى
قفاز تريكو للأطفال بالباترون والشرح بالعربى
بالطو _ مانطو تريكو من سن 3 _24 شهر بالباترون والشرح بالعربى
حجاب التربون تريكو بالباترون والشرح بالعربى
بونشو تريكو للمواليد مقاس 0-24 شهر بالباترون والشرح بالعربى
بودى كت تريكو بضفائر من الجوانب بالباترون والشرح بالعربى
فستان تريكو كلوش للبنات من 3 الى 12 سنه بالباترون والشرح بالعربى
سويتر تريكو للبنات سهل جدا بالباترون والشرح كامل بالعربى
تونيك تريكو بكسرات على الوسط بالباترون والشرح بالعربى
معصم تريكو بالغرزة المرنة وضفيرة سهل جدا بالباترون والشرح بالعربى