إرسال موضوع جديد الرد على الموضوع  [ 40 مشاركة ]  الانتقال إلى صفحة السابق  1, 2, 3, 4  التالي
الكاتب رسالة
 عنوان المشاركة: Re: توب تريكو للصيف بنص كم وكشكشة لاسيه بباترون مترجم للعربى
مرسل: السبت أكتوبر 11, 2014 11:35 pm 
غير متصل
مراقب عام
مراقب عام
مكان: المنصورة

توب تريكو للصيف بنص كم وكشكشة لاسيه بباترون مترجم للعربى

lolo92 كتب:
انا ما اعرفش اذا انتي شفتي السؤال بتاع الاكمام ولالا يا رب تشوفيه وتحاوبيني لاني بشتغل في البلوفر ومش باقي غير الاكمام عشان اعملها :(
سؤال في الاكمام اولا هو لما بيقولي اتاكدي اني خلف العمل فازاي يعني ما انا كده كده هعمل سطر البداية وانا هعتبر سطر البداية واحد وبعدين سطر عدل هيكون خلف العمل صح ولالا
ثانيا لما ابدأ
غرزة حافة, (16 - 18 - 20 - 22 - 24 - 26 غرزة جرسيه),(M1A عبارة عن 20 غرزة), (M2A عبارة عن 30 غرزة)مرتين,(M3A عبارة عن 20 غرزة),(16 - 18 - 20 - 22 - 24 - 26 غرزة جرسيه),غرزة حافة
اول سؤال هي غرزة الجرسية في السطر اللي بعد السطر العدل هعمله سطر عدل ولا مقلوب ؟؟؟
ثانيا انا بما اني بشتغل رايح جاي ومش دائري يبقى انا كده هنتهي في السطور الامامية بM3 يبقى كده مش المفروض وانا راجعة في السطور الخلفية اللي هي الزوجية (على اساس اني عادة سطر البداية) يبقى المفروض هبدا من M3 مش كده ؟؟؟؟
بمعنى
اولا سطر البداية ......> س١
السطر العدل....>س٢
ابدا بالباترون
س٣.........>غرزة حافة, (16 - 18 - 20 - 22 - 24 - 26 غرزة عدلة ولا مقلوبة ؟؟؟),(س١ من M1A عبارة عن 20 غرزة), (س١ من M2A عبارة عن 30 غرزة)مرتين,(س٣ من M3A عبارة عن 20 غرزة),(16 - 18 - 20 - 22 - 24 - 26 غرزة جرسيه),غرزة حافة
س٤........>غرزة حافة, (16 - 18 - 20 - 22 - 24 - 26 غرزة جرسيه),(س٢ من M3A عبارة عن 20 غرزة), (س٢ من M2A عبارة عن 30 غرزة)مرتين,(س٢ من M1A عبارة عن 20 غرزة),(16 - 18 - 20 - 22 - 24 - 26 غرزة جرسيه),غرزة حافة
ولا
س٤.......>غرزة حافة, (16 - 18 - 20 - 22 - 24 - 26 غرزة جرسيه),(س٢ من M1A عبارة عن 20 غرزة), (س٢ من M2A عبارة عن 30 غرزة)مرتين,(س٢ من M3A عبارة عن 20 غرزة),(16 - 18 - 20 - 22 - 24 - 26 غرزة جرسيه),غرزة حافة

حاجة كمان بالنسبة لترجمة الباترون هو مش المفروض بما اني بشتغل امام وخلف يبقى المفروض العدل يبقى مقلوب والمقلوب يبقى عدل في خلف العمل زي ما هو في الفايل الاصلي موضحة

المربع الابيض=K from RS, P from WS
المربع اللي فيه اكس =P from RS, K from W

حاجة اخيرة ينفع اعمل النص كم كم طويل يعني هشتغل الباترون عادي لحد ما اخلصه لكن التنقيص بتاع حردة الكم ما اعملهوش وبعدين اشتغل غرزة جرسية لحد لما كون قربت على الطول اللي انا عايزاه وابدا اقفل عشان حردة الكم وبعدين اجي اشتغل كم غرزة جرسية وبعدين اقفل التقفيل التاني واول ما وصل للطول اللي عايزاه واكون مضبطة نه يكون امام العمل واشتغل ٢ مع بعض وبعدين اقفل
انا بقولك على طول الكم لان عندي قميص بداية كمه مشغول شبه كده ولكن باقي الكم مشغول عادي
انا خلصت الجسم
وفي السطر ده ( يصل الطول إلى 40 - 41 - 42 - 43 - 44 - 45 سم هنقفل 8 غرز فى كل جانب عشان حردة الباط (بمعنى هنقفل 4 غرز على جانبى كل علامة) )بديت اشتغل رايح جاي والتنقيص عملت كل واحد لوحده يعني ما اشتغلتهوش دائري ولا ببكرة خيط وحدة

الاجابه فى اللينك التالى

http://www.lahlooba.com/forum/knitting-question/topic-t14378.html

دورة تعلم الكروشيه من البداية وحتى الإحتراف

صورة

أعلى

مرسل: الجمعة أكتوبر 17, 2014 12:09 am 
غير متصل
عضو فعال
عضو فعال
السلام عليكم
معلش يا لهلوبة انا عملت كم واحد طويل طوله كان كويس بس حاسة ان حردة الكم مش صح مش عارفة عشان انا اصلا اللي مش عارفة اركبه ولا ايه
فممكن لو سمحتي اذا امكن يعني ولو ما فيهاش تعب تقوليلي اعمل بدل نص كم كم طويل ازاي؟؟؟ وكمان عايزة اعرف ازاي اركب الكم اصلا في التوب نفسه
أنا اسفة والله انا عارفة اني تعباكي معاية بس اصلي نفسي اخلص التوب قبل الشتا عشان البسه السنة دي :)

أعلى

مرسل: الجمعة أكتوبر 17, 2014 10:54 am 
غير متصل
عضو متالق
عضو متالق
لولو حبيبتى طبعا انتى اتعقدتى من شرحى الفاشل بس ح اعملك بوست لفيدوهات تركيب الكم لغاية لما لهلوبة تشرحلك ان شاء الله

بالنسبة بقى لتطويل الكم ؟؟.........مش عارفة>>>>> متهيألى ح تتشتغلى الكم مع البترون لغاية لما يكمل الجزء اللى على شكل ورقة الشجر من غير ما تعملى اى تنقيص للحردات و بعدين ح تشتغلى غرزة الجرسيه العادية لحد الطول المناسب و بعدين الجزء بتاع الحردة فى الاخر بحيث ان طول الكم على بعضه يبقى
41-49-51-51-52 سم للمقاسات s-m-l-xl--xxl يعنى شوفى الجزء بتاع ورقة الشجر اخد منك كام سم و الباقى اعملى بيه الجزء الجرسيه و اعملى حساب السطور بتاعت الحردة ( طبعا ده مجرد اجتهاد قابل للخطأ طبعا ) بس ده اقتراح مؤقت لغاية لما لهلوبة ترد ان شاء الله

أعلى

مرسل: الجمعة أكتوبر 17, 2014 3:14 pm 
غير متصل
عضو فعال
عضو فعال
ايوة انا عملتها كده لكن مع تغيير اني بعد ما خلصت الباترون من غير تنقيصات حردات رحت منقصة 10 غرز عشان حسيت ان 80 غرزة دي هتخلي الكم واسع اوي فتبقتلي 72 غرزة المشكلة اللي وقعت فيها هي الحردة ما اعرفتش ابدأها منين بس قربتها وبديتها وقفلت اربع غرز من كل جانب وما قفلتش غرزتين ولكن بعدين قفلت غرزة من كل جانب مرة وحدة وبعدين كملت جرسية وبرضو ما كنتش عارفة لحد فين فعملت بالتفريب وكنت بقيس على دراعي وبعدين رحت مقفلة اخر تقفيل واخر تنقيص الكم كان شكله حلو وزي الفل بس لما جيت ركبه عرفت اركبه ورحت لابسة البلوفر لكن لقيت ان الكم من تحت حردة الباط ضيق اوي مع انه حلو ومريح في الحركة وكده بس كنت مضايقة كنت حاسة بضيق مش عارفة بقى صغير ولا الحردة عملاها غلط ولا ايه فعشان كده جيت بسأل لاني دورت في الفيديوهات اللي عندي ما لقيتش حاجة مفيدة لاني ما فهمتش حاجة وده لأني عمري ماعملت الكم لوحده والبلوفر لوحده فمش قادرة اتخيل ازاي الكم هيتعمل
فعلى اخر ما غلبت جيت اسأل ولو انا فضيت هبقى افك جزء الحردة واعملها تاني والمشكلة اني اليومين دول بس شغالة باقة فمش عارفة افتح فيديوهات

بس الفيديوهات اللي انت حطاها عندي وشفتها وادتني فكرة بس برضو المشكلة في الضيق اللي بحسه وانا لبساه

والف شكر ليكي يا ميرفت لانك فعلا بتديني افكار اصلا بكلامك :)

أعلى

مرسل: الجمعة أكتوبر 17, 2014 5:22 pm 
غير متصل
عضو متالق
عضو متالق
بصى يا لولو انا بفكر معاكى بصوت عالى و ان شاء الله يظبط دلوقتى الكم كله على بعضه لازم يكون مثلا 52سم لو بتشتغلى على مقاس لاج مثلا و الارقام دى انا جايباها من باترون لنفس الموقع ..... يبقى شوفى الجزء بتاع ورقة الشجر مع الجزء اللى اشتغلتيه من غرزة القماشة ح يعمل كام سم

بس طبعا لازم يكونوا اقل من 50 سم لانه لسة الجزء بتاع حردة الباط و

عشان حردة
الكم فى بداية كل سطر من كل جانب كالتالى
4 غرز/ مرة واحدة
2 غرزة/ مرة واحدة
1غرزة/ 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 مرات
_هنستمر بغرزة القماشة كمان لمسافة 6سم -7سم- 8سم-9سم 10سم -11سم حسب المقاس ( و فرق الارقام ده انا حسبته من الباترون)
و بعدين نعمل اخر جزء من الحردة
اللى هو ده

هنظبط الشغل بحيث يكون السطر التالى وجه العمل هنقفل غرزة من كل جانب كل سطر مرتين
_سيصبح عدد الغرز= 54 - 56 - 58 - 60 - 62 - 64 غرزة
_فى السطر التالى هنشتغل 2ع معا فوق كل الغرز ثم نقفل بالغرزة المقلوبة خلف العمل

و الكلام ده كله من غير ماتقفلى غرز زيادة زى ما عملتى لما حسيتى ان الكم واسع ويمكن هو ده السبب اللى مضيق من تحت الباط فسيبى عدد الغرز زى ما هى لو مكتوب تقفلى 2 قفلى 2 و امشى مع ارقام الباترون و ان شاء الله يظبط و يبقى تمام

أعلى

مرسل: الجمعة أكتوبر 17, 2014 7:10 pm 
غير متصل
عضو فعال
عضو فعال
كلامك كويس اوي على فكرة وان شاء الله هعمل زي ما كتبتي وكمان انا لاحظت وانا بتفرج على الفيديهات انهم دايما بيبدأوا بغرز عشان يعملوا الكم وبعدين بيقللوا الغرز ولما بيوصلوا لقبل الحردة بيزودوا غرز وبعدين يعملو الغرز انا لاحظت كده في الفيديوهات مش عارفة اذا ظني صح ولالا بس عموما انا جاتني فكرة هجربها وهي اني هفك لحد ما اوصل للحردة اللي عملتها وهعمل زي ما قلتلي وبعدين هزود العشر الغرز اللي انا نقصتهم وبعدين اعمل الحردة واشوف اذا هتبقى احسن ولا لا وبجد شكرا ليكي جدا لأنك بتساعدني :)

أعلى

مرسل: الجمعة أكتوبر 17, 2014 7:59 pm 
غير متصل
عضو فعال
عضو فعال
ويا ريت بقى يا ميرفت لو معاكي باترون بلوفر بكم بس يكون الكم منفصل ومشغول رايح جاي وفي حردة يبقى كتر خيرك والله :)

أعلى

مرسل: الجمعة أكتوبر 17, 2014 8:00 pm 
غير متصل
عضو متالق
عضو متالق
ما فيش مشكلة يا لولو انا عارفة احساس ان الواحديبقى شغال و عايز يخلص... و حاجة واقفة معاه معطلاه ... احساس بيخنق .... و لو لهلوبة فاضية كانت وفرت علينا التخمينات كان الله فى عونها انا مفتقداها جداااااااااااااااااا و الله :D :D :D

أعلى

مرسل: الجمعة أكتوبر 17, 2014 8:10 pm 
غير متصل
عضو متالق
عضو متالق
و على فكرة فى اى كم بنبدأ بعدد معين و بعدين بنزود من كل جنب و غرزة فى الغالببنكرر التزويد كل 16 سطر من الناحيتين مش بنقص و لما بنوصل لمكان الحردة بنقفل عدد من الغرز مرة واحدة و بعدين بنكمل التقفيل بالتدريج علشان كدة بنلاقى الرسم التخطيطى للكم بيبقى شبه المثلث المقلوب ضيق من تحت وواسع من فوق زى كدة

صورة

بس المشكلة فى الموديل بتاعك انه متعدل و الباترون بتاع ورقة الشجر واسع من تحت فصعب نطبق عليه القواعد العادية للكم

و بالنسبة للبلوفر اللى عايزة باترونه ؟اى بلوفر بكم ؟؟ و لا ايه الموديل اللى فى خيالك ؟؟ و انا ان شاء الله ادورلك عليه

أعلى

مرسل: الجمعة أكتوبر 17, 2014 9:03 pm 
غير متصل
عضو فعال
عضو فعال
اه والله احساس وحش اوي يعني انا خلصت جسم التوب وشكله حلو الحمدلله ومش باقي فيه غير الاكمام
وعل فكرة انا كنت عملت الكم وقفلته وطلع حلو وما اثرش على الباترون الحمدلله بس المشكلة الوحيدة هي في الحردة لأني ما كنتش عارفة ابدأها منين
فانا كنت عايز اي بلوفر بكم منفصل عشان اعرف الطول التقريبي للكم ككل وانا بشتغل مقاس لارج عشان هنقص من الطول الكلي ال8 سم اللي هعملبها الحردة وهشوف ال12 سطر بتوع الحردة هيعملوا كام سم تقريبا

يعني مثلا انا شفت في تونيك طول الكم في مقاس لارج 56 سم فهنقص منه 8 سم يبقى 48 هشوف ال12 سطر بتوع حرد الكم يعملوللي كام لو طلعوا مثلا يعملو 2 سم يبقى هنقصهم من ال48 يبقى الباقي 46 سم يبقى كده لما اوصل لطول 46 سم هعمل سطر تزويد عشان ازود 10 غرز وابدأ اعمل الحردة بتاعتي وبعدين ال8 سم وبعدين التقفيل بس

وهجرب اشوف اذا نافعة ولا لا

انا اصلا افتكرت بعد ما وصلت للنص اني كان المفروض من الاول بدل ما اعمل 20 غرزة جرسية فكل طرف اعمل 10 وبدل ما اكرر M2 مرتين كان المفروض اكرر مرة وحدة اعتقد ساعتها كانت هتضبط معاية احسن لاني ما كنتش هعمل سطر تنقيص ولما اوصل للحردة اعمل سطر التزويد بتاعي بس للاسف انا خلصت نص الكم ومش فايقة افكه كله واعمله تاني فهجرب واشوف وانا اصلا بجرب في كم واحد بس فربنا يستر

أعلى

إرسال موضوع جديد الرد على الموضوع  [ 40 مشاركة ]  الانتقال إلى صفحة السابق  1, 2, 3, 4  التالي

أقرا ايضا
باترون جوانتى تريكو بدون أصابع مترجم للعربى
باترون تيشيرت تريكو حريمى كاجوال بكم قصير مترجم للعربى
سليبر تريكو بناتى مترجم للعربى بالباترون والشرح الكامل
باترون شال تريكو مستطيل بغرزة لاسية وضفيرة مترجم للعربى
بلوفر تريكو ولادى بكابتشو وجيب كانجرو بالباترون مترجم للعربى
باترون جاكت تريكو كاجوال مفتوح بسوستة للأولاد مترجم للعربى
قفاز تريكو مترجم
باترون بلوفر تريكو مربعات ملونة ولادى بالشرح والترجمة للعربى
بونشو تريكو بضفاير بالباترون مترجم للعربيه
رقبه تريكو بزراير لشتاء دافئ باترون مترجم للعربيه